Oenighet kring samverkansprojektet E 22

Samverkansprojektet E 22 AB kallas ett samarbete i bolagsform som rör
E 22. Söderköpings kommun har erbjudits att bli aktieägare, och samarbetet finansieras via kommunorganisationen Östsam.

Söderköpings kommun ansluter sig till ett samarbetsbolag som ska lobba för utbyggnad av E 22. Om en förbifart byggs i Söderköping blir sådan här köbildning ett minne blott... Arkivfoto: HENRIK JOHANSSON

Söderköpings kommun ansluter sig till ett samarbetsbolag som ska lobba för utbyggnad av E 22. Om en förbifart byggs i Söderköping blir sådan här köbildning ett minne blott... Arkivfoto: HENRIK JOHANSSON

Foto: Fotograf saknas!

SÖDERKÖPING2007-08-01 04:00
När kommunstyrelsen inför sommaruppehållet beslutade om att ställa sig positiv till deltagande var det inte med någon full enighet bland politikerna.
Moderata ledamöterna Anders Senestad, Torbjörn Lord och Anders Boqvist ifrågasatte om kommunen skulle vara med eftersom det här samarbetsprojektet bara har ett vägnummer gemensamt och att innehållet i konsortieavtalet, som anger förutsättningarna för samarbetet, inte har redovisats.

Motsatte sig för miljön
Miljöpartiets representant Friederike Gerlach motsatte sig samarbetet av miljöskäl.
Samverkansbolaget blir en slags lobbyorganisation för utvecklingen av hela E 22 - från Skåne till Östergötland.
- Tanken är att bolaget ska drivas av olika regionala intressenter, säger Anders Senestad som befarar att det kan bli svårt att enas om vilken del av E 22 som ska byggas ut eftersom det finns intressenter längs hela sträckan i bolaget.

Sköts bäst av regionen
- Jag tror den här typen av lobbyverksamhet sköts bäst i de respektive regionerna säger han. Vi har inte sett konsortieavtalet och vad det innebär att vara med i bolaget. Det kan ju innebära att bolaget tycker det är viktigare att bygga om E 22:an i södra delen först.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om