Oväntade förslaget: Dra E22 i en tunnel genom berget

Nu rekommenderar Länsstyrelsen nya alternativ för E22. Anlägg delar av vägen i en tunnel genom berget vid trafikplats Slussporten. Detta för att värna om hasselsnoken som finns i området.

Länsstyrelsen rekommenderar att man gör en mindre tunnel vid trafikplats Slussporten istället för den bergskärning som finns i nuvarande planer för nya E22.

Länsstyrelsen rekommenderar att man gör en mindre tunnel vid trafikplats Slussporten istället för den bergskärning som finns i nuvarande planer för nya E22.

Foto: Patrik Selsfors

Söderköping2020-09-18 17:30

– Spontant är det positivt att vi får ett tydligt besked i frågan. Men vad detta innebär har vi inte landat i än. Vi har precis fått länsstyrelsens yttrande och inte hunnit sätta oss in i vad det innebär mer konkret, säger Johanna Grander, projektsamordnare för E22 på Söderköpings kommun.

Planerna som presenterats är att göra en lång bergskärning på cirka 190 meter vid Slussporten. Men efter att den fredade arten hasselsnok har hittats i området har kommunen och Trafikverket frågat länsstyrelsen om de behöver söka dispens för dragningen av E22.

– Nu vet vi i alla fall att vi behöver söka dispens för en bergskärning. Vi har haft det som ett möjligt scenario. Det är ett alternativ som vi förberett och jag tror inte detta fördröjer processen, säger Johanna Grander.

– De rekommenderar en tunnel, vilket också kan vara en faunapassage. Nu får vi kavla upp ärmarna och fortsätta jobba.

Möjligheten att få dispens för bergsskärning på hela sträckan tror Adam Bergner, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen, är väldigt liten.

– Eftersom det är en fridlyst art så ska man få dispens från artskyddsförordningen. Arten är strikt skyddad i hela Europa så möjligheten att få dispens väldigt liten. Därför avråder vi att gå vidare med dispensfrågan, säger han.

Istället förespråkar Länsstyrelsen tunnelalternativet.

– Vi vill titta vidare på detta. Det kan vara en kort tunnel med en passage där ormarna kan ta sig över. Det är viktigt att ormarna kan passera och så att deras livsmiljö sparas.

Länsstyrelsen bedömer att det finns både övervintringsplatser och viloplatser för ormen i det område som kommer att beröras av bergskärningen. Hur bred ormarnas passage behöver vara är oklart.

– Det här behöver utredas i detalj. Det finns ett fåtal experter på hasselsnok. De måste vara med och se var ormarna har sina naturliga passager idag och de ska bevaras. Hasselsnoken är väldigt svårfunnen. Tanken är att anpassa åtgärderna så att det blir så liten skada som möjligt för ormarna, säger Adam Bergner.

Vad ett tunnelalternativ kommer att kosta är oklart. Men förhoppningen är att Trafikverkets tidsplan med byggstart 2024 ska kunna hållas.

Vad betyder detta för er?

– Vi ska redan på måndag sätta oss ner och gå igenom vad det innebär mer konkret. Det kommer krävas vidare utredningar och en dialog, säger Johanna Grander.

Karta: Söderköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!