- Inte sedan 1974 har en sådan här båt funnits här, säger han.
Kryssningsbåtar i Söderköping är visserligen inget nytt, men M/S Symfoni är betydligt större än systerbåten Vimman, också ägd av Lars-Åke Wahlin, som sedan många år kör turer i kanalen.
I juli och augusti är M/S Symfoni stationerad i Söderköping.
- September november kör vi chartertrafik och i december har vi julbord i Stockholm, berättar han.
Sedan generationer
Hans farfar Åke började med rederiet i Göteborg 1930. När Lars-Åke var i sjuårsåldern flyttade familjen till Norrköping. Nu är han tredje generationen som kan kalla sig kapten på skutan. Hans son Joakim, 37, är styrelseordförande och delägare i bolaget.
- Det här är ett av landets äldsta familjerederier, säger Lars-Åke som känner ett särskilt ansvar med tanke på att familjen under sysslat med sjöfart i så många år.
- Hoppas det går bra för Symfoni. Det är ett stort, dyrt och exklusivt fartyg, säger han.
Många besöksmål
M/S Symfoni erbjuder turer med räkfrossa och niotimmars dagsutflykter till skärgården. Capella Ecumenica, kyrkan på Västra Gärdsholm i Trännöfjärden besöks, liksom Fångö och Häradskär.
Båten är modernt utrustad, bland annat med konferensutrustning.
Lars-Åke Wahlin tycker att Söderköping är en trevlig turiststad. Från kajen har han utsikt mot glassbaren Smultronstället som drar många besökare till orten sommartid.
- Men en sak jag efterlyser här är parkeringar, säger han.
De fyratimmarsparkeringar som finns ger han inte mycket för. Det kan innebära att folk som åker en kryssning överträder parkeringstiden, och får med sig en parkeringsbot när de lämnar Söderköping.
- Det är fruktansvärt negativt! säger han och berättar att man införde fri parkering vid hamnen i Nyköping, vilket fick positiv effekt med fler besökare där.
Stor hänsyn
I personalen på M/S Symfoni ingår en kock, serveringspersonal, maskinister och en intendent. Lars-Åke är kapten och den som styr båten bland slussar, kobbar och skär.
- Man måste ta stor hänsyn till kanalbanken. Man får inte spola upp sand och grus. Sträckan Tegelbruket-Mem är väldigt känslig, där får man köra i fyra i stället för i fem knop, säger han.