Det är fyndet av en hasselsnok i området där trafikplats Slussporten ska ansluta till E22 som satt käppar i hjulen för Förbifart Söderköping. Ormens livsmiljöer är hotade och arten är starkt fredad i bland annat EU:s habitatdirektiv och Bernkonventionen.
För att få göra en bergsskärning i området kommer kommunen i december att lämna in en dispensansökan till länsstyrelsen, men förhoppningen är fortfarande att slippa ett dispensförfarande. Någon gång under första kvartalet nästa år ska länsstyrelsen komma med ett besked.
– Vi hoppas att vi inte ska behöva någon dispens. När de ser våra planerade skyddsåtgärder kan de vara så bra att det inte behövs. Skillnaden är i så fall att det inte finns något beslut att överklaga, vilket skulle vara positivt för tidsplanen, säger Maria Fredriksson, kommundirektör.
Tidigare har länsstyrelsen sagt att möjligheten att få dispens för bergsskärning på hela sträckan är liten.
Varför väljer ni då att gå vidare med en dispensansökan?
– Det är ju så att länsstyrelsen varken har sagt ja eller nej till dispensförfarandet. De har inte tittat på vad vi lägger fram för underlag. Det kan bli så att de inte kräver dispens när de väl börjar titta på det, säger Martin Larsheim, planarkitekt.
Bland åtgärderna som planeras för hasselsnoken finns en så kallad bergövergång, eller faunapassage, som ska vara 15 meter bred.
– Där är tanken att ormar och även andra djur ska ta kunna ta sig över utan att komma till skada. Då kopplar vi ihop de båda områdena.
En annan åtgärd är att samla in hasselsnokar och flytta till annan kommunal mark intill det aktuella habitatet.
– Det är området runt Mariehov som vi bedömer har ungefär samma förutsättningar.
Länsstyrelsen har ju förordat ett tunnelbygge. Jobbar ni fortfarande med det som ett alternativ?
– Det alternativet finns, men vi ser det inte som framkomligt. Från kommunens sida ser vi att en bergsskärning med de här åtgärderna är det bästa alternativet, säger Martin Larsheim.
Till sin hjälp med att skriva dispensansökan har kommunen konsulter på företaget Calluna. De vill inte gå in på några detaljer kring de planerade åtgärderna nu.
– Vi jobbar med att designa skyddsåtgärder utifrån de förstudier och inventeringar som gjorts samt den lagstiftning som gäller, säger projektledaren Anders Carlsson.