En 15 meter bred snokodukt planeras över den nya anslutande vägen som ska gå mellan Gamla riksvägen och trafikplats Slussporten när nya E22 skapas. Målet är att hasselsnoken ska kunna ta sig fram och tillbaka mellan sina bomiljöer. En snokodukt blir en naturlig bro över vägen. Dessutom ska tre tunnlar anläggas för snoken under Gamla riksvägen.
– Vi skapar en snokodukt där både människor och ormar ska kunna ta sig över. Det ska likna ormarnas naturliga miljö men det är meningen att man ska kunna promenera där, passagen är bred, säger Therese Nordgren, mark- och exploateringsingenjör på Söderköpings kommun.
Hon ansvar för projektet Förbifarten nya E22 tillsammans med Sara Norling. Att hasselsnokarna hittades i området 2019 har försenat och fördyrat projektet. Ormarna och deras boendemiljö är fridlysta men länsstyrelsen har godkänt planerna för hur ormarna ska kunna bo kvar på platsen trots att vägen byggs. Hur många ormar som finns på platsen är oklart och ska inventeras nästa år.
Nu hoppas Söderköpings kommun att ormarna även ökar intresset för platsen.
– Vi tror att en del turister kommer att vara intresserade av att besöka området. Det finns bra möjligheter till det, säger Therese Nordgren.
I år ska nya vinterboningsplatser ställas iordning. Det aktuella området måste även röjas. För att ormarna sedan ska hitta fram till tunnlarna, som leder till övervintringsplatserna men går under vägen, så kommer 150 meter långa ledare att läggas ner i marken, men allt är inte klart i detalj ännu.
– Vi vet att de är lite speciella och tycker om soliga platser på berget. Kanske kommer de att flytta tillbaka till berget under sommaren. Hur många ormar som finns vet vi inte. Jag har varit mycket i området men inte sett någon snok än, säger Sara Nordling.
Kommunen har anlitat en expert på hasselsnokar. Insamlandet av ormar kommer att påbörjas kommande sommar. Cirka 280 timmar har satts upp för insamlandet. Före detta kommunekologen Magnus Karlsson tror att man på sin höjd hittar fem vuxna djur. I dag bor snoken på båda sidor av gamla riksvägen.
Vägplanen ligger för beslut hos regeringen. Förhoppningarna är att arbetet ska påbörjas 2024. Projektet innebär fyra fullt utbyggda trafikplatser för att kunna komma på och av E22. Dessutom planeras för nya cykel- och gångvägar samt en akvedukt för att föra trafiken under Göta kanal. Då tas nuvarande bro bort.