Den omtalade akvedukten där E22 ska passera under Göta kanal har det skrivits mycket om men det är bara en av alla pusselbitar som ska på plats innan E22 ska stå färdig. Går allt enligt plan blir det byggstart efter sommaren 2026 och hela sträckan ska vara klar för trafik till sommaren 2030.
Då ska också vägen ha fyra stycken nya trafikplatser som ansluter in till Söderköping och ett nytt bostadsområde, Albogadalen, ska ha börjat ta form med plats för upp till 1 000 bostäder. E22 och de olika trafikplatserna är Trafikverkets ansvar. För Söderköpings kommun handlar det i första hand om anslutningarna och att utveckla stadsrummet i de olika områdena.
– Det är något som till stor del kommer att påverka den framtida stadsutvecklingen, säger Therese Nordgren, exploateringsingenjör och E22-samordnare i Söderköpings kommun.
Med början norrifrån byggs Trafikplats Slussporten, där arbetet till viss del redan börjat med att förbereda VA-nätet för den nya vägsträckningen. Här ska nya E22 passera under trafikplatsen med en 2+2-väg. Det blir också en ny anslutning till gamla riksvägen.
Efter passagen under akvedukten och Göta Kanal kommer Trafikplats Norra. Här ska E22 passera över väg 210 och det blir också en bro över Lillån. Detaljplanearbetet är precis påbörjat och här ska det snart påbörjas arkeologiska undersökningar och prövas för verksamhetsmark och trafiknära service. En ny detaljplan ska vara färdig för antagande 2027.
– Det är via Trafikplats Norra vi tänker oss att de flesta besökarna i första hand ska komma in till Söderköping, säger Therese Nordgren.
Vid Trafikplats Västra blir det något av en nav för trafiken in till Söderköping. Här är kommunen ensam markägare och en ny detaljplan ska vara färdig under 2027.
– Här kommer det att bli hållplatslägen för kollektivtrafiken och plats för trafiknära service och verksamhetsmark. Här går E22 över Östra Rydsvägen som kommer att bli en viktigare gata. Vi tror att Trafikplats Västra kommer att vara mycket mer betydelsefull för de boende i Söderköping. Det är de som kommer utnyttja den trafikplatsen mest medan turismen i större utsträckning leds in via den norra, säger Therese Nordgren.
Erik Dahlbergsgatan, som nuvarande E22 genom Söderköping egentligen heter, kommer även i fortsättning vara en viktig huvudgata för Söderköpingsborna men mer ha karaktären av stadsgata.
– Punkten där Östra Rydsvägen möter Erik Dahlbergsgatan kommer att få en mycket mer central roll när det gäller kollektivtrafiken, säger Therese Nordgren.
I anslutning till Trafikplats Västra finns också Söderköpings framtida stora bostadssatsning Albogadalen. Här finns planer på upp till 1 000 bostäder och en detaljplan för området ska vara klar 2027.
– Det är en planering som pågått under en tid. Det här med antal är väldigt svårt att förutspå men det kommer att bli en flexibel detaljplan och eventuellt delas den upp i etapper, säger Therese Nordgren.
Trafikplats Södra innebär också delvis en ny väg. Den så kallade Skärgårdslänken (väg 210) byggs om på en sträcka på cirka 2,5 kilometer.
– Den kopplar ju på nuvarande E22. Där får man åka tillbaka lite på nuvarande E22 för att åka ut mot skärgården, säger Therese Nordgren.
Kostnaden för detaljplanearbetet uppskattas till cirka 3 miljoner kronor men kommer också innebära intäkter i form av bland annat markförsäljningar.