Förra året innebar ett trendbrott: läsandet ökade i åldergruppen 16 till 29 år, enligt en undersökning från Göteborgs universitet.
Detta efter många år av dystra siffror.
En förklaring tros vara bokrekommendationer på Tiktok, något som P1:s Kulturnytt har rapporterat om. Hashtaggen "Booktok" skulle kunna beskrivas som världens största virtuella bokklubb, med många miljarder visningar världen över.
Litteratur som lyfts här kan få enormt genomslag. Något som lett till att en ny typ av kund hittat till Söderköpings bokhandel & antikvariat.
– Helt plötsligt kommer det in unga tjejer och killar och frågar efter böcker som de har upptäckt, säger Anders Karlin, som driver bokhandeln tillsammans med sin sambo.
Under lång tid har det varit program som SVT:s Babel eller Lundströms Bokradio i P1 som har lett till förfrågningar från kunder dagen efter. Sedan ungefär ett och ett halvt år har Tiktok-effekten blivit alltmer tydlig.
– Vi gör vårt bästa för att hänga med, säger Anders Karlin och ler.
Ofta är litteratur på engelska som han får beställa in, men vilket decennium böckerna har skrivits i spelar mindre roll.
Anders Karlin nämner Donna Tartts "Den hemliga historien" som ett exempel. Den kombinerade collegeromanen och mordgåtan från början av 90-talet fick ett helt nytt genomslag tack vare appen.
– Den har alltid haft sina läsare och räknas som en modern klassiker. Men helt plötsligt slog den i den här målgruppen.
Även Jane Austen och Colleen Hoover är exempel på populära "Tiktok-författare".
– Men det är väldigt varierande. Allt från Donna Tartt, som har rätt mycket tuggmotstånd, till mycket mer lättsmälta feelgood- eller historier om ung kärlek.
Anders Karlin upplevelse är att unga i dag är mycket mer gränsöverskridande när det kommer till kultur än tidigare generationer.
– De kan lyssna på The Clash och Curtis Mayfield tillsammans med sådant som är poppis nu. Så var det inte när jag var ung. Men i dag kommer man åt allting.
Söderköpings bokhandel & antikvariat har ännu inget eget Tiktok-konto, även om de syns i andra sociala medier som Facebook och Instagram.
Anders Karlin berättar att andra bokhandlar i landet börjat med sektioner särskilt anpassade till sin nya "booktok-kunder".
– Men där är väl inte vi riktigt, än.