Så här skulle Bergaskolan kunna växa för att rymma fler

"Vi undersöker hur trafiksituationen ser ut omkring skolan och om den kan lösas. Sedan måste vi se över skolans lokaler och vad som saknas", säger kommunens fastighetsstrateg Kenneth Edström.

Förra hösten pågick ett intensivt arbete för att få Bergaskolan klar som evakueringsskola. Nu pågår nya utredningar om hur elevantalet och skolan ska kunna växa. Kenneth Edström, fastighetsstrateg på Söderköpings kommun, gör undersökningen.

Förra hösten pågick ett intensivt arbete för att få Bergaskolan klar som evakueringsskola. Nu pågår nya utredningar om hur elevantalet och skolan ska kunna växa. Kenneth Edström, fastighetsstrateg på Söderköpings kommun, gör undersökningen.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2021-05-31 08:15

För tillfället håller han på med tre utredningar gällande skolsituationen i Söderköping. Två av dem berör Bergaskolan.

– Just nu håller vi bara på med skalet, det vill säga att vi undersöker hur trafiksituationen ser ut och om den kan lösas, ser över hur lokalerna ser ut och vad som saknas med mera. Vi ska så småningom lägga fram lösningar för att se om det överhuvudtaget är möjligt att satsa på en tvåparallellig skola på Bergaskolan, säger Kenneth Edström.

Förra hösten pågick ett intensivt arbete för att få Bergaskolan klar som evakueringsskola. Nu pågår nya utredningar om hur elevantalet och skolan ska kunna växa. Kenneth Edström, fastighetsstrateg på Söderköpings kommun, gör undersökningen.
Förra hösten pågick ett intensivt arbete för att få Bergaskolan klar som evakueringsskola. Nu pågår nya utredningar om hur elevantalet och skolan ska kunna växa. Kenneth Edström, fastighetsstrateg på Söderköpings kommun, gör undersökningen.

– Vi har med referensgrupper redan nu. Om vi ska gå vidare kommer vi ta med pedagogerna ännu mer. Vi är inte där än. Det är mycket möjligt att vi kommer fram till att det inte går att bedriva större skolverksamhet här, det vet vi inte i dagsläget.

Uppdraget om Bergaskolan fick förvaltningen för en dryg månad sedan. Nu funderar man över om man kan använda Brunnslasarettet för att utvidga verksamheten. Andra planer är en paviljong med två våningar och en paviljong med en våning. En tvåparallellig skola beräknas ha cirka 350 elever mot dagens 280 elever.

– Det kan bli en vinst för Söderköping att Brunnslasarettet görs iordning igen. Men den stora utmaningen är trafiksituationen och friytor för skolgården. 

"Det kan bli en vinst för Söderköping att Brunnslasarettet görs iordning igen." Det säger Kenneth Edström, fastighetsstrateg på kommunen.
"Det kan bli en vinst för Söderköping att Brunnslasarettet görs iordning igen." Det säger Kenneth Edström, fastighetsstrateg på kommunen.

Till hösten kommer undervisningen att fortsätta på Bergaskolan, till följd av att eleverna inte kan gå på Brobyskolan. Men pedagogerna är kritiska bland annat till att mycket arbetstid går åt till att följa eleverna till idrott och skolskjutsar.

– Vi är medvetna om att det som motsvarar cirka 20 procent av en tjänst går åt till att följa eleverna till idrott och annat. Vi får se om det går att schemalägga på annat sätt i idrottshallarna. Det är en del i uppdraget, säger Kenneth Edström.

Utredningarna som pågår gäller förutsättningarna att driva en tvåparallellig F-6-skola på Bergaskolan, en förstudie om att bygga en ny idrottshall och förutsättningarna att bygga ut Ramunderskolan.

För drygt en månad sedan fick förvaltningen i uppdrag att undersöka hur Bergaskolan ska kunna utvecklas för att bli en permanent skola.
För drygt en månad sedan fick förvaltningen i uppdrag att undersöka hur Bergaskolan ska kunna utvecklas för att bli en permanent skola.

Att hitta en alternativ lösning för idrotten är en annan del.

– Vi är i ett tidigt utredningsskede. Om politikerna tycker att vi ska fortsätta så blir det skarpt läge och då måste fler ur personalen komma till tals. De vet bäst vad som behövs.

En referensgrupp som representerar kultur och fritid/föreningsliv och idrottslärare är delaktiga i förstudien. Politikerna i kommunstyrelsen ska i juni ta beslut om hur man ska gå vidare med skolfrågorna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!