I rapporten uppskattar forskarna att det finns bryggor som täcker cirka 200 mil sjöbotten.
– Det är omfattningen som sticker ut. Det är en ökning som inte verkar avta utan det pekar rakt uppåt. Vi har sett att det handlar om omkring 1700 nya byggsektioner varje år, säger Per Moksnes, forskare och lektor vid Göteborgs universitet.
Bryggorna gör att det inte kommer ner lika mycket ljus på havsbotten och det gör i sin tur att växtligheten på botten beräknas minska med upp till 80 procent.
– Bryggorna skuggar vegetationen. I Östersjön har man muddrat ingångarna fram till bryggorna, vilket gör att vattenomsättningen ökar och att det blir kallare. Det har en negativ påverkan på småfiskar som använder områdena, som till exempel abborre och gädda, säger Per Moksnes.
Påverkan från fritidsbåtar är som störst vid kustnära områden där den också ständigt ökar. Men det påverkar inte alls sandstränder och klippor på samma sätt, som beskrivs som en mer anpassad miljö för vågor.
– Vi behöver verkligen tänka om. Skatt kan vara ett sätt för att uppmärksamma detta. En förändring behövs i alla fall, vi kan inte fortsätta som vi gör nu. Det är inte hållbart med den utvecklingen som går att se idag, säger Per Moksnes.
Och Moksnes menar att forskningen visar på större negativa effekter än man tidigare trott.
– Det är allvarligare än vi trott. Det som oroar mig mest är att exploateringstakten bara ökar, båtarna blir större och motorerna också. Under våren påbörjade tio kommuner i Östergötlands län ett tillsynsprojekt, med syfte att göra en kartläggning av förorenade områden.
– Vi kontrollerar båtuppläggningsplatser och fritidsbåtshamnar för att minimera miljöpåverkan från båtarna. Vi har utfört liknande arbete tidigare så det här är inget nytt, säger Karolina Hedlund, miljöchef vid Söderköpings kommun.
Hon berättar att det inte finns någon ökning av antalet bryggor i kommunen, och tillägger:
– Bara för att man har en sjötomt så är det inte självklart att man kan ha en brygga. Kunderna måste först ansöka om strandskyddsdispens och sedan få denna beviljad av Samhällsbyggnadsnämnden. Innan dess kontrolleras alltid platsen, så att de geohydrologiska förutsättningarna finns. Dessa beslut överprövas alltid av Länsstyrelsen.