Det är en nästan overklig känsla att titta ut över den lilla dammen här strax utanför Söderköping och veta att det finns ett stridsflygplan sex meter ner, inte långt från stränderna. Ett av Flygvapnets övergivna plan som kom från F3 Malmen i Linköping.
– Piloten lyckades ta sig ur planet och iland, men dog senare, berättar Peter Svensson, som bor i Söderköping och har eget dykföretag.
Planet hade svept sönder flera trädtoppar innan det kraschade i vattnet.
Peter Svensson har känt till planet i flera år och som yrkesdykare varit intresserad av platsen. När så Melker Becker, tv-producent och programledare sökte dykare i samband med en filminspelning för SVT hösten 2010 svarade han tveklöst ja. Det försvunna planet i Söderköping blev ett programinslag i dokumentärserien Svenska Hemligheter.
– Det var ett kompakt mörker i vattnet, så det gick inte att filma därnere, berättar Peter Svensson som varit inne i flygplansvrakets cockpit.
Själva flygkroppen är hel men andra vrakdelar är spridda över ett stort område. De sex dykarna plockade upp många av delarna för filmning innan de lades tillbaka i vattnet.
Men Peter Svensson planerar att snart ge sig ner igen.
-– Jag ska dyka här i vinter. På vintern är vattnet klarare med bättre sikt så då kanske det går att filma, säger han.
Det här är vad han är proffs på, åker över hela världen och dyker för arbeten på undervattensfarkoster och har som mest varit på 100 meters djup i Östersjön.
Men om eventuella fritidsdykare skulle få tanken att dyka på vraket i Strodammen är det knappast något som Peter Svensson uppmuntrar.
– Vi som dök här är erfarna dykare, men för ovana dykare kan det vara farligt.
Varför planet fick ligga kvar och inte bärgades vet man inte nu över 60 år senare.
Det var på en offentlig faceboksida som frågan nu kom upp om planet i Strodammen. Här finns också sakuppgifter om att det under det kalla kriget 1950-1970 talen tillverkades 661 J29:or för Flygvapnets räkning, varav 242 totalhavererade och 99 piloter omkom.
Först 1978 började man bärga alla flygplansvrak för efterföljande haveriutredning.
Det störtade planet i Söderköping är följaktligen en del av Sveriges dolda och mörka flyghistoria.