Var tredje företagare tvekar att klaga

Mer än var tredje företagare i Söderköping tvekar att vända sig till kommunen med klagomål. Detta eftersom de tror att det kan påverka deras verksamhet negativt.

Tvekar. Många företagare vill inte lämna klagomål till kommunen.

Tvekar. Många företagare vill inte lämna klagomål till kommunen.

Foto: Karin Hassler

Söderköping2016-06-30 09:00

Det framgår av Svenskt Näringslivs enkätundersökning bland företagare. 31 000 företag, varav 1337 i Östergötland, har deltagit i undersökningen. En av frågorna löd så här: "Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att detta kommer påverka ditt företag negativt?"

30 procent av företagarna i Sverige tvekar att lämna kritik till kommunen. I Söderköping är motsvarande siffra 37 procent.

Magnus Bengtsson, ordförande för Företagarna i Söderköping, har själv inte deltagit i enkätundersökningen. Han känner inte igen sig i resultatet.

– Nej, jag begriper inte varför man skulle vara rädd att kommunicera med kommunen. Företagarna i Söderköping har en bra relation till Söderköpings kommun. Kommunen lyssnar och gör så gott de kan, tycker jag.

Barbro Mellqvist, näringslivssamordnare i Söderköpings kommun, beklagar att många tvekar att höra av sig med klagomål.

– Jag upplever att vi har många mötesplatser där vi har bra kontakt och där vi kan föra en dialog. Men det här är ju ett resultat som vi inte kan vara nöjda med.

Inom näringslivsrådet pågår arbete för att förbättra kontakten mellan kommunen och företagen, berättar Barbro Mellqvist.

– Vi arbetar medvetet utifrån bland annat en tiopunktslista för att förbättra och utveckla dialog och samarbete mellan kommun och företag, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om