Han är lärare på Malta och forskar kring inlärning och dataspel. Han tillsammans med Thomas Wernbacher från Österrike föreläste under torsdagen på Nyströmska i Söderköping. Syftet med workshopen är att visa att spelbaserat lärande kan undvika att elever hoppar av skola tidigt.
– Även om det är tidigt i projektet så vet vi att unga spelar mycket. Använder man det intresset i undervisningen kan de också lära sig, berättar Stephen Bezzina.
Han är noggrann med att påpeka att dataspel är ett verktyg i undervisningen på Malta. Lärarna begränsar tiden som det används under lektionerna. Projektet har pågått i två år och finansieras av EU. Söderköping är en av deltagarna.
– Vi lärare måste först lära oss hur spelen fungerar för sen kunna ta med det i undervisningen. Än så länge använder vi inte dataspel på lektionerna, men jag tror att elever som inte är så motiverade att studera kan bli inspirerade, säger Jose Molina, spansklärare på Nyströmska.
Han berättar att skolan ska skicka tre lärare som ska utbildas i hur man hanterar dataspel i undervisningen till Österrike under hösten. Nästa år skickas ytterligare fem till Malta för samma utbildning.
– Det är viktigt att vi vet hur anpassa undervisningen med spelens hjälp. Oavsett ämne ska det gå att använda någon sorts dataspel, uppger Jose Molina.
Unga använder dator och spelar mycket på fritiden. Vilka risker ser du att elever kan sitta still ännu mer framför dator om det kan spela under lektionerna?
– Man får ha klart för sig att det är ett verktyg. Eleverna ska inte spela hela skoldagar. Spelar de på lektioner kanske de gör det mindre på fritiden, förklarar han.