Anders och Ewa har tillfällig lämnat sitt hem i segelbåten för att under en månad fira storhelgerna med släkt och vänner i Sverige. De ser sig själva som rätt vanliga Söderköpingsbor, de har jobbat, umgåtts med familj och vänner och spelat saxofon i Söderköpings storband på fritiden. Tanken på att lämna allt och ta sig genom kontinenten via floder och kanaler kom när paret just köpt sin segelbåt i England 2012.

– När vi körde hem den gick vi genom kanalerna i Holland och upptäckte att det var fantastiskt. Vi kom folk och livet där nära och vi insåg också vilket enormt system av kanaler som finns i Europa, säger Ewa.

– På båten vi köpt kan man fälla upp kölen och göra den grundgående och det var också en orsak till att tankarna började mala, säger Anders.

Artikelbild

Slussexperter. De kan det där med att slussa nu, efter 351 stycken.

De bestämde sig för att sticka iväg så snart Anders gått i pension och den 29 maj i fjol började äventyret. Då hade de hyrt ut sin lägenhet i andra hand, magasinerat möblerna och sålt bilen. Efter att ha avverkat Göta kanal gick färden vidare genom Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike. För att välja vilka av alla kanaler de skulle gå läste de på och gick på rekommendationer i böcker.

– Det man inte vill uppleva är att gå motströms i en flod. En segelbåtsmotor är inte tillräckligt stark så man kommer liksom ingen vart. Det är ett viktigt val, säger Anders.

Samtidigt har friheten att ändra sig och välja en annan rutt hela tiden varit viktigt för Anders och Ewa. Ibland har planerna ändrats på grund av yttre omständigheter, ibland för att de själva velat det.

I början av september hade de korsat hela Europa och nådde Medelhavet genom Rhone-floden. Då hade de tagit sig genom 351 slussar, åkt genom kilometerlånga tunnlar och färdats i enorma båtlyft.

Artikelbild

Båten. Masten fick ligga på däck för att de skulle komma under broarna. "Men vi ville ha den med oss i fall vi skulle ändra rutt", säger Ewa.

– Det största båtlyftet vi åkte i var i Belgien. Den tog oss 73 meter ner och skulle teoretiskt sett kunna ta 30 båtar av vår båts storlek.

Den längsta tunneln de åkte genom var 5,6 kilometer lång och där blev de bogserade av en eldriven båt.

Artikelbild

Mot tunnel. På väg in i den 4820 meter långa tunneln Balesmes.

– Man kunde inte ha motorer igång för då hade det blivit för mycket avgaser där inne, säger Ewa.

Efter att ha mastat på i den franska hamnstaden Port Saint Louis började de leta efter en hamn att övervintra i. Mellan oktober och mars är det vanligast att man som seglare har en fast plats i en hamn och om man vill ha ett bra pris måste man boka långt i förväg. Valet föll på Tarragona som ligger åtta mil söder om Barcelona. Där har de spenderat dagarna med vad de kallar ”vardagsliv”, av det lugnare slaget ska tilläggas.

Artikelbild

Högt båtlyft. Strépy Thieu i Belgien.

– Vi har kopplat av. Det har varit en fantastisk höst med svensk sommar fram till december, säger Anders.

– Det är en stad med mycket kultur. Vi cyklar och går mycket, och köper god mat, säger Ewa.

Artikelbild

Framme. Här har paret nått Medelhavet.

Många har följt deras resa genom den blogg som Ewa under den första tiden uppdaterade nästan varje dag.

– Det är många som följt bloggen som vi inte förväntat oss. Många seglingsvänner och annat båtfolk tycker det är spännande, men det är alla möjliga.

Artikelbild

Ljuset i tunneln. Flera kilometer genom berget går tunneln som tar dem ut på andra sidan.

En del av dem kanske drömmer om att våga ta steget till en annan typ av liv, precis som Anders och Ewa gjort.

– Det är många som tycker det är modigt gjort. Det är klart att man ibland saknar barn och barnbarn, men vi har valt att göra något extra under ett par eller flera års tid. Ibland måste man släppa något för att få något annat.

Artikelbild

Stilla. En vacker vy på den fransk-schweiziska floden Le doubs.

Planen framöver är att segla över till Mallorca och runt i ögruppen Balearerna.

– Vi vet inte hur länge vi blir borta. Så länge det är kul och funkar ekonomiskt så puttrar vi på.