Det är Företagarna som årligen utser en företagare värd att prisa och som sen får representera kommunen i tävlingen om att bli Årets företagare Östergötland.

– Det här företaget är ett gott exempel på det jag tror är en ljusnande framtid, säger Anwar Samuelsson, vice ordförande i Företagarna.

Walls bilplåt beskrivs som ett företag med hög tillväxt, imponerande resultatmarginaler och som lever efter ledorden att inget problem är för stort eller för litet.

Artikelbild

| Mats Lygrell blev Årets Nystartare.

Martin Almroth, som en gång var den enda anställda på företaget, kan nu titulera sig vd och har sju anställda. Företaget har också breddat sin service. Från att ha varit ett företag som endast jobbat med bilplåtskador kan de nu reparera och serva bilar, erbjuda rekond, lackering och glasreparationer. I februari flyttade de in i nya lokaler, och gick från en yta på 350 kvadratmeter till 1 400 kvadratmeter.

– Sen vi flyttade har vi fått ett uppsving och har fått flera nya kunder, säger Martin.

Omsättningen som i fjol låg på elva miljoner kronor, väntas öka med två miljoner i år.

– Att få det här priset är så klart jätteroligt. Man jobbar ju hårt så det är kul att få uppskattning.

Artikelbild

| Martin Almroth, vd, och Lina Solmosse, kundmottagare och stenskottsreparatör på Walls bilplåt, gladdes åt priset.

Samtidigt delades det också ut pris till Årets nystartare, en utmärkelse som utsågs av Nyföretagarcentrum för första gången. Priset delas ut till någon som arbetar på heltid med företaget, är kreativ i sin marknadsföring och har stora möjligheter till långsiktig försörjning i sitt företag. Priset gick till Mats Lygrell som sen i början av året åker runt med sin "kaffemoppe", som franschisetagare för Fogarolli.

– Det känns jättekul, en bekräftelse på att jag gör något rätt.

Mats berättar att första gången har kom i kontakt med Fogarolli var på mässan Starta eget som arrangerades av Nyföretagarcentrum, och han har också gått kursen "Steget till eget" hos dem. Företaget fick en rivstart i somras då han åkte runt i hela Östergötland med sin mobila kaffebar.

– Jag kom direkt in i högsäsongen. Jag sålde mycket på Mantorp park, olika konserter och idrottsevenemang gick också väldigt bra.

Vad har du för framtidsplaner?

– Nu jobbar jag för att få igång cateringverksamheten, att få företag att förstå vad en kaffeupplevelse kan göra för deras varumärke.