Konvojer med båtar färdades på kanalen redan första dagen då den öppnades. Nu ska inget vatten rinna över kanalvallen längre. 36 000 ton lera har fraktats bort och vallen har höjts cirka 60 centimeter. Under två vintrar har maskinister, lastbilschaufförer, tekniker med flera jobbat för att färdigställa arbetet. Nu är den 19 mil långa kanalen, som öppnade 1832, renoverad.

– Vår fantastiska kanal kan stå till kommande generationer. Ambitionen med ett klokt underhåll är att båtarna ska kunna gå här minst 200 år till, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Renoveringen har gått i hållbarhetens tanke och man har använt skumglas som tillverkats av återvunnet förpackningsglas. Att välja skumglas minskar användningen av råvaror som olja och urberg. Även antalet tunga transporter minskar då skumglas har en mycket låg vikt. Numera används materialet ofta vid vägbyggen, broar, flygplatser med mera.

Artikelbild

| - Kanalen lockar. Den är en naturhistorisk miljö öppen för alla, säger landshövding Carl Fredrik Graf.

– Det här materialet kommer det aldrig att hända något med. Enda sättet att ha sönder skumglas är att hetta upp det i cirka 800 grader, säger Lars Preuschhof, projektledare från SM Entreprenad.

Att tända stubinen för ett salut blev nästan en omöjlig uppgift för landshövdingen i regnvädret, men till slut kom knallen. Sedan åkte Carl Fredrik Graf för första gången på kanalen, mellan Tegelbrukets sluss och Mem.

– Det här är ett av länets största besöksmål. Vattenvägen är betydelsefull och skapar förbindelser mellan människor. Kanalen lockar. Man kan åka båt men också gå och cykla längs den. Det är en naturhistorisk miljö som är tillgänglig för alla, sa Carl Fredrik Graf.

Näringslivsdepartementets statssekreterare Stina Billinger berättade egna minnen från slussandet då hon som tonåring åkt båt.

Artikelbild

| För landshövding Carl Fredrik Graf blev torsdagens invigning av Göta kanal även den första turen där.

– Längs kanalen upplevde jag min första sommarromans, som utspelade sig och även var över under en slussning vid Bergs slussar. Jag minns inte mycket och inte vad han hette men jag minns resan på kanalen. Nu hoppas jag att kanalen ska fortsätta att skapa minnen som etsar sig fast hos människor, sa Stina Billinger.

Omkring 100 miljoner kronor har renoveringen från Tegelbruket och till Mem kostat.

Artikelbild

| Under den regniga invigningen lånade landshövding Carl Fredrik Graf ut sin sydväst till övriga talare.

– Den här sträckan är kanalens Akilleshäl, en utmaning geotekniskt sett. Att återanvända returglas känns bra och är en smart tanke för naturen och kretsloppet, sa Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.