Så svarar kommunen på omsorgskritik

Linda Uller, socialchef, håller inte med om att den sommaren varit värre än tidigare. "Den här sommaren hade vi noll allvarliga avvikelser, säger hon.

Linda Uller, socialchef.

Linda Uller, socialchef.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköpings kommun2019-09-09 08:00

– Över lag är vi i en situation där det är svårt med bemanning i våra verksamheter, och utifrån de förutsättningarna har vi klarat sommaren riktigt bra, tycker Linda Uller.

Hon medger att några enheter haft det tufft, framför allt Blå porten och Birkagården. 

– Det är enheter där vi hade hög sjukfrånvaro redan i våras. När sen även vikarier blir sjuka blir det ett än mer sårbart läge.

Samtidigt har andra enheter, som Aspgården, klarat sommaren bättre än tidigare och även hemtjänsten har klarat sig bra. 

Kan det vara svårare för Söderköpings kommun att hitta vikarier efter turbulensen som varit kring schemaförändringarna?

– Nej det tror jag inte. Det vi gör nu är att vi direkt på hösten ska vi starta en arbetsgrupp som utvärderar sommaren. Vi kommer att ha med HR och fackliga ombud och redan nu börja planera för nästa sommar. Vad behöver vi göra för att det ska bli ännu bättre?

Trots kritik från anhörighåll håller hon heller inte med om att den här sommaren skulle varit sämre än någon annan.

– Ett mått man kan kolla på är hur många allvarliga avvikelser verksamheten har och förra sommaren hade vi en ganska hög mängd. Den här sommaren hade vi noll allvarliga avvikelser, säger Uller.

På frågan om hur hon ser på att anhöriga reagerar och är kritiska svarar hon:

– Jag har respekt för om man ser fel och brister, men vi har ett system för att föra fram dem, det finns klagomål- och synpunktshantering som vi ska hantera dem genom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!