– Jag blev inspirerad av min kusin. Hon hade en liknande affärsidé för ett par år sedan och så började jag att leta efter bra vattenflaskor på nätet. Det var inte så lätt, berättar Moa Hjortmark, som går tredje året på Nyströmska gymnasiet i Söderköping.

Tillsammans med Omar Abdullahi och Merhawi Afewerki driver hon Fresh water – UF. Att hitta bra vattenflaskor till ett bra pris var inte lätt. Till slut hittade gruppen en flaska som de tyckte passade.

– Men eftersom det är en dyr investering bestämde vi att bara beställa några flaskor först, 35 stycken, och se hur försäljningen gick innan vi fyllde på vårt lager, fortsätter Moa Hjortmark.

Artikelbild

| – En kul grej att sälja, tycker Moa Hjortmark, Merhawi Afewerki och Omar Abdullahi, elever på Nyströmska gymnasiet.

Blå, rosa, gröna och ofärgade flaskor köpte de in och säljer nu för 125 kronor styck.

– Det har gått rätt bra. Vi har sålt mer än hälften och då har vi bara sålt här på skolan, berättar Merhawi Afewerki.

De ska köpa in fler flaskor och funderar även på att sälja vid någon marknad. En bra julklapp tycker gruppen.

– Det är en väldigt kul grej att sälja eftersom nästan ingen känner till den här flaskan. Den har en kolv inuti sig och där kan man lägga isbitar, frusen frukt eller bär för att få smak på sitt vatten. Det är bättre med en flaska där man får vilken smak man vill än att hela tiden köpa vatten, säger Moa Hjortmark.

Artikelbild

| Försäljningen av vattenflaskor har gått bra för Omar Abdullahi, Merhawi Afewerki och Moa Hjortmark, elever på Nyströmska gymnasiet.

Dessutom går flaskan lätt att diska och kolven är så bred att en sked kommer ner i den poängterar hon.

– Den är lagom stor också, cirka åtta deciliter, säger Merhawi Afewerki.

Artikelbild

| Vattenflaskor med ett rör i mitten där du kan fylla med bär eller frukt efter eget tycke för att få smaksatt vatten.

Eleverna som går i ekonomi måste läsa kursen entreprenörskap där det ingår att starta ett UF-företag, ungdomsföretag. Andra avgångselever i exempelvis natur kan välja till kursen i individuellt val i stället för den sista engelskakursen.

– Det är mycket som eleverna måste göra, ordna bankkonto, skaffa Swish med mera. Men det svåraste är nog att komma på en bra affärsidé. Det finns de som börjar med en idé som de märker inte fungerar och sedan byter, berättar Tomas Kjellgren, lärare i ekonomi.

Artikelbild

| Till slut föll valet på att köpa in vattenflaskor, för UF-företaget Fresh Water. Fr v Omar Abdullahi och Merhawi Afewerki.

– Det är viktigt att de är initiativrika och vågar ta tag i det.

Men det handlar inte om att företaget måste ha en viss omsättning eller att de ska tjäna pengar på sitt företag. Istället är målet att eleverna ska förstå hur svårt det är att driva eget och få tips så att de har grunderna ifall de skulle ha lust med ett eget företag senare.

Artikelbild

| - Vi måste köpa fler flaskor nu då vi redan sålt mer än hälften, säger Omar Abdullahi, Merhawi Afewerki och Moa Hjortmark, elever på Nyströmska.

– Det är en process och viktigt att få en ekonomisk vana hur det är att ha eget företag och vad det innebär. De ska lära sig att förstå det här med företagande, säger han.