Arrangör är Söderköpings Lions Club. Marknaden är klubbens största inkomstkälla och brukar ge en nettoinkomst på omkring 100 000 kronor och lockar mellan 3000– 5000 besökare samt ett 90-tal knallar.
Även om Lions missar en inkomst tycker klubbens PR-ansvarige, Pär Johansson, att det är viktigt att sätta säkerheten främst.
– Vi vill inte bidra till att skapa situationer som kan ge ökad risk för smittspridning, säger Pär Johansson.
Och det är just för att klubben tagit sitt ansvar som han också konstaterar att det blivit mycket positiv feedback på beslutet att göra ett uppehåll med den uppskattade traditionen. Ramundermarken brukar bjuda på musikinslag, unga förmågor, tuff-tufftåg, ankrace och mycket annat.
– Vi måste hålla nere kostnaderna för marknaden, men vi har kunnat bromsa i tid så det blir inte så stora avbränningar, säger Pär Johansson.
– Vi har hunnit sälja en del lotter till ankracet och ska betala tillbaka till de som hunnit köpa, men många säger att vi ändå får behålla pengarna.
Lions arbetar med välgörenhet såväl nationellt som internationellt och inte minst lokalt. Detta bland annat med ett stort ungdomsprojekt som klubben arbetat med i flera år, tillsammans med Nyströmska skolan och som är ett slags bibliotek för utlåning av sportartiklar som skidor och skridskor. Men Lions gör också trivselgrejer som att bjuda pensionärer på kaffe. En del sådant, samt en planerad modevisning, har dock också fått ställas in.