Förväntningar är lycka i Nextopia

Nyår firas med champagne och fyrverkerier. Våra förväntningar inför framtiden är svåra att förutspå och skapar nya konsumtionsmönster. Om detta skriver Micael Dahlén i boken Nextopia.

Foto: Robert Henriksson / SvD / SCANPI

Stockholm2008-12-22 00:16
Vad är häftigare än nästa mobiltelefon, nästa dejt och nästa jobb? Inget kan mäta sig med förväntningarna inför det som komma ska. Och med julen runt hörnet blir det extra lätt att känna igen sig i den känslan. För ett barn är inget så spännande som väntan på att tomten ska komma med härliga paket som ska uppfylla alla önskningar.Men vad är egentligen mest spännande - väntan på tomten eller känslan när paketen öppnats? Jo, väntan förstås, för i den finns fortfarande alla möjligheter kvar.Om förväntningssamhället skriver Micael Dahlén, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, i sin bok Nextopia. På ett underhållande och fängslande sätt förklarar han vad som gör att vi i jakten på lyckan ändå har så svårt att förbli lyckliga. Att leva i nuet, som hälsoexperterna förordar, tycks inte vara något för den moderna människan. I morgon har blivit viktigare än i dag.Lyckan är flyktig
När iPhonen skulle lanseras var den världens populäraste mobiltelefon redan ett halvår innan den fanns på marknaden. Vi är experter på att ta ut framtiden i förskott. Men varför?Svaret finns i vårt medfödda belöningssystem. Mat i viss mängd ger lyckokänsla - men inte mycket mat, hela tiden. För mycket skämmer allt. Det är inte meningen att vi ska vara lyckliga hela tiden. Lyckan ska vara flyktig, den håller oss i rörelse.Det är också förklaringen till varför filmindustrin producerar trilogier, varför företag som läcker nyheter är mest lönsamma och varför vi skiljer oss så mycket.- Förväntningssamhället är en plats där kommande skulle kunna vara synonymt med nu, där en film som ska ha premiär om flera år är en miljarddollargenererande verklighet i detta ögonblick, säger Micael Dahlén.Nästa prestation räknas
Vi är mer intresserade av vad vi inte erbjuds just nu, än vad vi faktiskt erbjuds. Det må vara filmer, produkter eller partners. Lyckan väntar bakom hörnet och det är nästa prestation som räknas, inte den senaste.Längre fram kommer vi att vara gifta med den bästa frun/mannen, ha den bästa bilen och det bästa jobbet. Därför är det inte så konstigt att vi väntar allt längre med stadga oss, det kan ju dyka upp någon bättre, och att vi skiljer oss när förväntningarna inför det stundade giftermålet bytts ut mot förväntningar på nästa förhållande. Inget kan slå det som kommer härnäst.- Det enda vi vet säkert är att livet, pengarna och lyckan aldrig blir desamma igen, säger Micael Dahlén.Men alla dessa möjligheter och förväntningar gör oss stressade eftersom vi inte har förmågan att hantera dem. Generation Boss
Nästa generation, det nya millenniets Generation Boss, har däremot kontroll över nya medier, kan hantera alla valmöjligheter och förväntar sig att alltid få som de vill. De blir inte stressade utan kan dra nytta av alla möjligheter i stället.Men leder inte den här konsumtionshetsen till ett väldigt resursslöseri?Nej, inte enligt Dahlén. Han förklarar att det tvärtom kan ge ett bättre resursutnyttjande - något han kallar överljudskonsumtion. Vi föredrar att se på korta filmsnuttar, trailers, i stället för långfilmer som är väldigt kostsamma att producera. Vi tycker om smaken på apelsinjuicen eftersom vi redan innan vi smakat den förväntar oss att den ska vara god. Vi gläds åt en rad saker - redan innan vi ens upplevt dem.

Fotnot
: Läs mer: Nextopia. Livet, lyckan och pengarna i Förväntningssamhället av Micael Dahlén, Volante QNB Publishing, 2007.
Fakta Liten ordbok
Förväntisar: Personer, platser och företeelser som är kända för vad de förväntas åstadkomma och stå för i framtiden. Förväntningssamhällets mest statusfyllda kändisar.Nextopia: Målet i Förväntningssamhället. Vi rusar mot den perfekta morgondagen då allt kommer att vara bättre.Nextpansion: Företag rör sig bort mot gamla produkter och strävar mot nya för att skapa värden utifrån förväntningar på nästa lansering.Nu-sändning: I stället för att vänta på sändning i en teve-kanal ordnar vi vår egen direktsändning via dvd och nedladdningar.Som helst-världen: Där vem som helst, när som helst kan göra vad som helst.Källa: Nextopia
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om