När iPhonen skulle lanseras var den världens populäraste mobiltelefon redan ett halvår innan den fanns på marknaden. Vi är experter på att ta ut framtiden i förskott. Men varför?Svaret finns i vårt medfödda belöningssystem. Mat i viss mängd ger lyckokänsla - men inte mycket mat, hela tiden. För mycket skämmer allt. Det är inte meningen att vi ska vara lyckliga hela tiden. Lyckan ska vara flyktig, den håller oss i rörelse.Det är också förklaringen till varför filmindustrin producerar trilogier, varför företag som läcker nyheter är mest lönsamma och varför vi skiljer oss så mycket.- Förväntningssamhället är en plats där kommande skulle kunna vara synonymt med nu, där en film som ska ha premiär om flera år är en miljarddollargenererande verklighet i detta ögonblick, säger Micael Dahlén.Nästa prestation räknas
Vi är mer intresserade av vad vi inte erbjuds just nu, än vad vi faktiskt erbjuds. Det må vara filmer, produkter eller partners. Lyckan väntar bakom hörnet och det är nästa prestation som räknas, inte den senaste.Längre fram kommer vi att vara gifta med den bästa frun/mannen, ha den bästa bilen och det bästa jobbet. Därför är det inte så konstigt att vi väntar allt längre med stadga oss, det kan ju dyka upp någon bättre, och att vi skiljer oss när förväntningarna inför det stundade giftermålet bytts ut mot förväntningar på nästa förhållande. Inget kan slå det som kommer härnäst.- Det enda vi vet säkert är att livet, pengarna och lyckan aldrig blir desamma igen, säger Micael Dahlén.Men alla dessa möjligheter och förväntningar gör oss stressade eftersom vi inte har förmågan att hantera dem. Generation Boss
Nästa generation, det nya millenniets Generation Boss, har däremot kontroll över nya medier, kan hantera alla valmöjligheter och förväntar sig att alltid få som de vill. De blir inte stressade utan kan dra nytta av alla möjligheter i stället.Men leder inte den här konsumtionshetsen till ett väldigt resursslöseri?Nej, inte enligt Dahlén. Han förklarar att det tvärtom kan ge ett bättre resursutnyttjande - något han kallar överljudskonsumtion. Vi föredrar att se på korta filmsnuttar, trailers, i stället för långfilmer som är väldigt kostsamma att producera. Vi tycker om smaken på apelsinjuicen eftersom vi redan innan vi smakat den förväntar oss att den ska vara god. Vi gläds åt en rad saker - redan innan vi ens upplevt dem.
Fotnot: Läs mer: Nextopia. Livet, lyckan och pengarna i Förväntningssamhället av Micael Dahlén, Volante QNB Publishing, 2007.