Gratis är aldrig gratis

Du får två biobiljetter om du bloggar, en dvd om du gör ett test eller två extra tidningar när du tecknar en prenumeration.

Foto: SCANPIX

Stockholm2009-11-16 00:00
Är allt detta gratis? Inte om det krävs att du gör något i gengäld, som att lämna kontaktuppgifter eller teckna en prenumeration.Överallt möts vi av reklamen - få något på köpet, utan extra kostnad, gratis om du blir kund, eller tecknar ett abonnemang. Men får man någonsin något helt gratis? Väldigt sällan, enligt Ola Svensson, som är jurist på Konsumentverket.- För att något ska få kallas gratis ska det verkligen inte kosta något, varken i pengar eller någon form av prestation, som att man behöver marknadsföra något eller lämna ut sina kontaktuppgifter så att de kan användas för direktreklam.Tumregeln är: står det gratis ska det innebära att du inte behöver ge någon något, varken pengar eller en handling. Ola Svensson tycker att man ska vara misstänksam när man ser formuleringar som gratis eller kostnadsfritt.- Läs det finstilta; vad samtycker du till? Om du behöver registrera dig på en sajt eller bli medlem -vad ska företaget göra med dina kontaktuppgifter? Egentligen behöver företaget inga andra uppgifter än en adress dit de ska skicka varan.
Exempel 1:
Du gör reklam."Blogga om och länka till oss så får du två biobiljetter gratis!"Gå gratis på bio låter ju fint. Men bloggar man om ett företag och länkar till deras sida hjälper man ju dem med sin marknadsföring, även om man inte behöver ge någon pengar.- Man kan inte säga att biobiljetterna är gratis. Egentligen är det kanske till och med fråga om ett arvode här, menar Ola Svensson.Exempel 2: Du ger
kontaktuppgifter."Gör vårt test och få en dvd!"Du måste svara på tjugo frågor om dina fritidsintressen och ta ställning till en massa erbjudanden om prenumerationer och köp. Dessutom lämnar du din mejladress och ditt telefonnummer. Dina kontaktuppgifter är värdefull information för företag som vill skicka direktreklam till dig.- Det framgår inte av formuleringen att man samtycker till att ta emot marknadsföring, säger Ola Svensson.Exempel 3:
Du betalar frakten."Vi bjuder på dagstidningen i en månad - du betalar bara distributionsavgiften!"Företagen får ta ut en avgift för frakt eller distribuering och ändå använda formuleringen gratis.- Det är okej om det innebär faktiska frakt- eller distributionskostnader. Men man ska se upp så att avgiften inte är oskälig - kolla hur stor del av en vanlig prenumeration som utgörs av distributionsavgift. Det du betalar ska inte vara mer än så.Exempel 4: Du tecknar
en prenumeration."Tre nummer av en tidning och en gåva på köpet!"- Om huvudvaran, det vill säga tidningsprenumerationen, inte blir dyrare för att man får en gåva kan man säga att gåvan är gratis, säger Ola Svensson.Dubbelkolla om du automatiskt tecknas för en tillsvidareprenumeration efter att du har fått dina tre nummer av tidningen.Exempel 5:
Du blir medlem."Skicka gratis sms från vår sajt - om du blir medlem!"Om man behöver registrera sig, och därmed lämna ifrån sig personuppgifter på sms-sajten kan det inte kallas gratis.- Det är konstigt egentligen, ingen kräver att jag ska lämna några uppgifter när jag köper en liter mjölk. Varför behöver de en mejladress eller ett telefonnummer, om det handlar om en gåva utan motprestation? Fundera över det om ett företag kräver dina uppgifter, råder Ola Svensson.Vanliga formuleringarGratis: Får bara användas när ingen betalning eller annan motprestation (till exempel köp av en annan vara, prenumeration på en tjänst) krävs.På köpet. Får bara användas om inte huvudvaran, den man betalar för, kostar mer än den brukar för att man får en vara på köpet.Utan extra kostnad. Ingen tilläggskostnad, såsom extra frakt, får förekomma för den extra varan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!