Lättare jämföra landets skolor

En mer rättvis jämförelse av skolors betygsresultat. Det är en av tankarna bakom Skolverkets nya databas Salsa. Föräldrarnas utbildning, antal elever med utländsk bakgrund och elevernas kön avgör.

Stockholm2001-09-22 04:00
Igår presenterades den nya databasen Siris, Skolverkets internetbaserade resultat- och kvalitetsinformationssystem. Den ska göra det lättare att ta reda på hur en viss skola sköter sitt uppdrag.
Där finns den nya och omdiskuterade möjligheten att jämföra olika skolors betygsresultat. Den kallas Salsa, Skolverkets arbetsverktyg för lokala sambandsanalyser.
Salsa viktar betygsresultatet för elever som går ut år nio utifrån de tre variablerna föräldrarnas utbildningsbakgrund, antal elever med utländsk bakgrund och elevernas kön.
­Skolors förutsättningar har väldigt stor betydelse för betygsresultatet, säger Britt-Inger Stoltz, projektledare för Salsa.
Tanken är att de nya betygsjämförelserna ska bli mer verklighetstrogna än vid liknande jämförelser av betygsresultaten rakt av.
<br><span class=MR>Betyg kan förklaras</span>
Skolverket har tagit del av tidigare utbildningsforskning och kommit fram till att betygsresultaten till drygt 40 procent kan förklaras av de tre analyserade variablerna.
­Det är de bakgrundsfaktorer som eleverna har med sig. Resten av resultatet styr skolorna, säger Britt-Inger Stoltz.
En skola med stor andel elever med utländsk bakgrund kan alltså ha klarat sig bättre utifrån sina förutsättningar än en skola med enbart svenskfödda elever, trots att slutbetygen från den senare skolan är högre.
Enligt Skolverket går det dock inte att säga vilken skola som är bäst, trots det nya verktyget.
­Det här kan indikera reella kvalitetsskillnader. Men det finns även andra förklaringar, säger Ragnar Eliasson, skolråd.
Salsa är tänkt att användas för diskussioner och analyser av vilka förutsättningar och strukturella förhållanden som kommuner och skolor har. Enligt Skolverket är skolans uppgift att försöka överbrygga de olika förutsättningar som eleverna har med sig.
Målgruppen är främst skolledare, lärare och politiker. Men Salsa kan även bli ett sätt för föräldrar att kontrollera hur bra en viss skola står sig i förhållande till andra inför valet av skola. Skolverket anser dock att betygsjämförelsen inte är heltäckande.
­Det här är bara en pusselbit i bedömningen av en skolas kvalitet. Som förälder skulle jag titta på avvikelserna från snittet, men även kontakta skolan och be att få titta på dess kvalitetsredovisning, säger Britt-Inger Stoltz.
<br><span class=MR>"Siffror kan misstolkas"</span>
Hon befarar att siffrorna tolkas för hårt.
­Det finns alltid en risk att siffror misstolkas när man publicerar dem rakt upp och ner. Men vi har bedömt att det här är ett positivt bidrag till skolors utvecklingsarbete, säger Britt-Inger Stoltz.
Förutom Salsa innehåller Siris även kommunernas kvalitetsredovisningar av skolan, slutbetyg från grundskolan och gymnasieskolan, resultat från nationella prov i år nio och kursprov i gymnasieskolan, basfakta om skolorna, rapporter och vilka kommuner som fått del av de så kallade Wärnerssonpengarna.
De uppgifterna är offentliga sedan tidigare men finns nu samlade på ett mer lättillgängligt sätt.
­Tillgänglighet är vår ledstjärna. Informationstjänsten ska växa successivt så att den täcker hela sektorn från barnomsorg till vuxenutbildning, säger Ragnar Eliasson.
Siris har kostat cirka 10 miljoner att utveckla och finns på www.skolverket.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om