Leif Andrée kan ses i både det ena och det andra

Av en klassclown blev en skådespelare av klass, som i höst kan beskådas i tre helt olika roller.

Leif Andrée som godmodige men hårdhänte Baloo i succén Djungelboken. Kristofer Fransson som Mowgli.Foto: Petra Hellberg

Leif Andrée som godmodige men hårdhänte Baloo i succén Djungelboken. Kristofer Fransson som Mowgli.Foto: Petra Hellberg

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm2007-09-11 04:00
Snacka kan han, Leif Andrée. Fort forsar orden, mimiken följer med och snart har jag glömt vad jag egentligen frågade: då är Leif Andrée mitt uppe i en utläggning om Sex Pistols - han lyssnar alltid på Anarchy in the UK inför en premiär - eller en detaljerade beskrivning av hur han som barn drog till simhallen direkt efter att han fått beskedet att hans pappa dött.
Ordströmmen har att göra med att Leif Andrée har "ett grymt jävla minne". Men också med det han senare under intervjun upprepar, att han gör allting till 110 procent, minsta lilla biroll. Ibland med förödande konsekvenser.
Men innan han tar ny sats bromsar jag: stopp, ta det från början, hur hamnade du i skådespelarbranschen?
- Det är en jävla historia. Du vet, jag var en tystlåten liten kille som gjorde mina läxor. En sån som alltid blev uttagen sist till brännbollen. På rasterna var det slagsmål och jag blev utsedd till klassens svagaste kille. Så en rast kom de fram och sa "du ska slåss mot klassens starkaste tjej". Hon brottade ner mig! Jag minns exakt, jag låg där med ansiktet i leran när det slog mig: det här måste jag göra någonting åt.

Klassens clown
Leif Andrée blev klassens clown. Roliga timmen var hans arena innan de äldre eleverna fick upp ögonen för den sjövilde improvisatören och han debuterade som Herodes i julspelen i Aspuddens skolaula i Stockholm.
- En liten kort jävla Herodes! Jag kommer inte ihåg något av vad jag gjorde, men det gick tydligen bra. Fast jag kissade på mig, men det syntes inte under den enorma manteln.
Några teatergener har Leif Andrée inte. Han växte upp på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm, bor i dag ett kvarter därifrån. Ett tag var han fosterbarn i Västergötland, hans riktiga pappa var "tjuv" och ute ur bilden, den man som blev hans egentliga pappa dog när han var 13.
Leif Andrée berättar hur han gick till simträningen precis efter dödsbudet och inte sade något till kamraterna. Ändå är han övertygad om att sorgen "läckte ur tystnaden".
Hans ordval får mig att tänka på en av de många berömmande recensionerna, det Leif Zern skrev om hans prestation i Noréns Tyst musik: "... mellan Leif Andrées ögon, läppar och stenblock till kropp utspelar sig ett miniatyrdrama som låter oss ana en annan sorts teater, en som får tystnaden att framträda mellan orden, som en parallell berättelse om våra liv."
Trots genomgående fin kritik är Leif Andrée knappast kändis kring köksborden. Många minns honom från Björn Runges Om jag vänder mig om, men framför allt brukar han få höra "Det är Bill eller Bull!" på stan; han gjorde en av de korkade katterna när Pelle Svanslös gick som julkalender.
- Jag får väldig mycket smågrejer. Jag har spelat i kanske 150 film- och tv-produktioner, men bara haft fem eller sex riktigt stora roller. Ofta är jag på gång för huvudroller men så blir det Nyqvist eller Persbrandt till slut, säger Leif Andrée, tillägger att han inte är bitter men att det hänt att han tänkt "jag hade gjort det mycket bättre".

Fostrad hos Galeasen
I grunden är Leif Andrée en teaterman, fostrad i Galeasen-gänget (liksom Mikael Persbrandt, Stefan Larsson och Ingela Olsson), en egen scenskola med experimentell arbetsprocess som tog skruv på allvar när regissören Rickard Günter gick med 1983. Pjäser som Sakrament, Rumäner och Artauds Rekviem var några av höjdpunkterna. Annars är Peer Gynt på Riksteatern 1995 hans titelroll.
I våras återvände Leif Andrée till Galeasen för Monolog 1, där han gjorde Gabriel som lider av panikångest, en roll specialskriven för honom av Martina Montelius. Samtidigt gick Montelius och Andrée själva ut med att de lider av panikattacker.
För Leif Andrée kom vändpunkten 2001, då han överarbetad kraschade helt.
- Jag har vänner som kanske skulle få sparken om de berättade att de har panikångest men i min värld kan jag faktiskt göra det. Skammen är halva panikångesten så när man väl har sagt det hjälper det. Jag kan hantera det nu men i ett nytt sammanhang kan jag säga "jag har lite panikångest så om jag väljer att gå ut, ta det inte personligt".
I dag mår Leif Andrée bra, det måste han med sitt spelschema. Ni kan se honom i Sveriges Television i höst, i Gynekologen i Askim, där han spelar mot Maria Kulle.
- Jag spelar en glad skit som gillar att ligga med min fru, men som har noll koll.
Och på scenen kan ni se honom två gånger om på Stockholms stadsteater. Förutom att han fortsätter spela Baloo i publiksuccén Djungelboken var det i fredags premiär för den politiska thrillern Smutsiga händer av Jean-Paul Sartre på samma teater. Han gör rollen som Hoederer, ledaren i ett slags terrororganisation, som ställs emot den unge idealisten Hugo.
- Smutsiga händer handlar om terrorism och är otroligt aktuell. Hugo handlar efter sin övertygelse och vill mörda Hoederer som han ser som en förrädare. Men han möter inte en elak ledare, han möter en människa som tar diskussionen. Det är så jävla svårt att tala emot en ung idealist, jag borde veta, jag har ju varit det själv.
Född: 1958 och uppväxt i Stockholm och Västergötland.
Familj: Fru Sophia Artin och två tvillingpar, Yrsa och Vilda, 21 år (från ett tidigare äktenskap) och Victor och Stellan, 4 år.
Aktuell: I rollen som partiledaren Hoederer i Smutsiga händer på Stockholms stadsteater, premiär 7 september. Som Baloo i succén Djungelboken på samma teater. Han har även en stor roll i dramaserien Gynekologen i Askim med premiär i oktober i SVT.
Film och tv i urval: Om jag vänder mig om, Pelle Svanslös, Livet är en schlager, Tomten är far till alla barnen.
Värt att veta: När han inte står på scen hejar han på Hammarby och lyssnar på musik, "jag är musikalkoholist". Han var trummis i punkrockbandet Pizzoar 1979-1981.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om