Nix till telefonförsäljare och adresserad reklam

Allt fler svenskar vill slippa att bli uppringda av telefonförsäljare hemma. Därför har spärregistret nix-telefon blivit en stor succé.

Stockholm2004-11-23 04:00
Nix spärrar ditt telefonnummer för oönskad marknadsföring - och enligt Konsumentverket fungerar registret mycket bra.
Nix-registret startade i november 1999. Den 1 maj i år hade registret 377 000 spärrade nummer.
- Den stora tillströmningen det senaste halvåret beror till stor del på att registret fått mycket uppmärksamhet i media. Bland annat har tv-programmet Plus haft inslag om det, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverkets rättsenhet.

Struntar i regler
- Det är faktiskt mycket ovanligt att försäljare ringer nummer som anmälts till spärregistret. De som ändå ringer riskerar att fällas för brott mot god marknadsföringssed och kan av Konsumentverket få förbudsföreläggande.
- Min bild är att nix-registret är mycket effektivt. Överträdelserna är få och de som står för dem är ofta de som struntar i alla marknadsföringsregler. Vi får en del anmälningar där folk blivit uppringda. Men det beror för det mesta på att anmälaren varit registrerad i mindre än tre månader och man får räkna med att det kan ta så lång tid innan både Nix och företagen uppdaterat sina spärrlistor, säger Ola Svensson.

Inte solklart
Men även om registret fungerar bra, så finns det en del kryphål, så som överenskommelsen med branschen är skriven. Nix-registret hindrar inte samtal från företag eller organisationer som man redan har ett kundförhållande till, exempelvis sitt försäkringsbolag eller ett förlag vars tidningar man prenumererar på. En del av dessa samtal vill man förmodligen ha som kund, men att telebolag eller banker där man är kund ringer och erbjuder olika nya tjänster - kan vara irriterande, men svårt att stoppa med Nix.
- Vi har den senaste tiden bland annat fört en dialog med Telia om deras marknadsföring av telefonabonnemang. Men vill man slippa sådana här samtal ska det räcka att man säger till att man inte vill bli uppringd igen.
Struntar ett företag i detta bryter det mot god marknadsföringssed.

Ny reklamlag
Nix-registret stoppar enbart samtal till ens fasta hemtelefon. Sms-reklam är ett växande problem och i ännu högre grad reklam via e-post. Därför trädde en ny lag i kraft den 1 april, som förbjuder utskick av e-post, sms, mms och andra former av elektronisk post som inte beställts av mottagaren.
Lagen gäller inte all "spam" utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande förbjuds inte.
Den som fått oönskad kommersiell e-post kan anmäla detta till Konsumentverket. Absolut vanligast bland den oönskade reklamen - är mejl om potenshöjande medicin och bröstförstoringar. De står enligt Konsumentverkets mätningar för drygt en tredjedel.
Den som vill anmäla oönskade sms får skriva av meddelandet och avsändarens telefonnummer och skicka in det till verket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om