NT hjälper dig navigera bland nyheterna på årets båtmässa
På båtmässan Allt för sjön finns allt från renoveringsobjekt för 15000 kronor till båtar som kostar över 12 miljoner kronor. Allt för att alla ska få sitt.
Foto: Jonson Fredrik
Vill man bli ägare till en Sunseeker 55 Predator får man hosta upp med 12 500 000 kronor. Men då får man en lyxbåt som är försedd med dubbla 900-hästars dieslar som driver fram båten i 42 knops maxfart.-Intresset för de här båtarna har ökat i Sverige. Nu verkar det legitimt att visa att man lyckats att tjäna en hel del pengar.Som en kontrast till detta finns en vacker Arkösundsbåt som är totalrenoverad av Johan Heinesjö på Vikbolandets båtsnickeri.- Över 400 timmar har jag lagt på att renovera upp den. Den var i mycket dåligt skick när jag började. Nu ska en nöjd kund från Norrköping nyttja skönheten ute i Arkösunds skärgård. När NT träffar Johan Heinesjö så har Lars-Gunnar Söderholm kommit förbi för en pratstund.-Jag byggde den här båten på Arkösunds varv mellan 1957 och 1958. Nypriset var då, inklusive motor, strax under 6000 kronor.-Cirka 400 timmar tog det att bygga varje båt. Då kan du räkna ut vår timpenning, skrattar Lars-Gunnar.Skärgårdskryssaren firar 100 år
I en annan del av mässan ligger fyra urläckra skärgårdskryssare upplagda. Anledningen till detta är att skärgårdskryssarna i år firar 100 år. Få båtar kan mäta sig i skönhet med dessa vackra träbåtar. Den ena av de fyra är en Regal. Den är byggd mellan 1924-1925 och den är byggd i mahogny med ett vackert däck i oregonpine.Måtten på båten är 14,80 meter lång och 2,02 meter bred, vilket ger den det karakteristiska utseende som kännetecknar skärgårdskryssaren.En intressant nyhet som presenterades på mässan var en bränsleförbrukningsmätare som kan kopplas till mobiltelefonens display eller en dator.Tomas Larsson förklarar hur Blueflow fungerar:-På bränsleledningen sitter en flödesmätare som skickar signal till en liten datorenhet. Den tar även in båtens hastighet från en gps-antenn eller från båtens befintliga gps-enhet. -Därefter kan man via blåtand se i telefonens display, eller i en laptop, hur mycket bränsle man förbrukar.Det gör att man enkelt kan hitta den mest ekonomiska marschfarten för sin båt och på så sätt spara in en hel del pengar.När man talar om bränsle så är nog elbåten Duffe billigast i drift. Det är en amerikansktillverkad båt med batteri och motor från utprovade golfbilar. På en laddning kan man köra cirka tio timmar till en kostnad av cirka sju kronor. Sedan är det bara att ladda båten under natten igen. Detta kommer vi säkert att se mer av i framtiden i takt med att bränslepriserna stiger.Tillbehör ock kläder
På mässan visas inte bara båtar. Tillbehör och kläder är stora inslag. Just klädsidan har gått framåt mycket. Dels vill man numera ha mera high-tech material i kläderna och dels är det lite av en livstil man vill visa upp i marina kläder.Johan Isaksson från Helly Hansen visar upp sin senaste modell av riktiga tävlingsställ som bland annat kommer att användas i Volvo Ocean Race.-Man åker bara ut i fel kläder en gång om man råkar ut i oväder, säger han.-Och det marina modet kommer alltid igen varje år även på land.På mässan finns det i år över 1 000 båtar att beskåda. Motorbåtarna dominerar och främst är det daycruisers av olika slag som verkar var det som är mest gångbart för tillfället. Bland segelbåtarna hittar man bland annat nya Bavaria 40 som vuxit lite grann mot tidigare. Praktisk båt som dessutom är oerhört snygg att se på. Lika snygg, fast mindre, är Oceanis 31 som premiärvisades. En perfekt familjebåt som är överkomlig i pris.Mässans värsting är nog den RIB-båt som används av RIB Extreme i Stockholms skärgård för charter. I aktern hänger det fyra stycken utombordsmotorer och vardera 250 hästkrafter. Det skickar iväg den drygt fjorton meter långa båten från 0 till 50 knop på under fyra sekunder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!