Omständlig skolresa för Amos, 7
Förstaklassaren Amos har 2,5 kilometer till Uttersbergsskolan, men skolskjutsen tar 55 minuter. Han är bara ett exempel på skolskjutsproblem i Kolmården.
Foto: Fotograf saknas!
På hemvägen går det snabbare för då slipper Amos åka med hela varvet runt.
- Det blir väldigt långa skoldagar, tycker hans mamma Åsa Häkänen Wisjö.
- Det skulle gå snabbare för honom att gå till skolan, men det kan vi ju inte låta en sjuåring göra ensam.
Hon jämför med hur det var förra terminen när Amos gick i förskoleklass på Råsslaskolan och skolskjutsen gick raka vägen. Då klev Amos upp vid samma tid som han nu måste kliva på skolskjutsen.
Omplanering pågår
Amos storebror får åka vanlig linjebuss till skolan och han har fyra minuter att ta sig från busshållsplatsen till skolsalen. Bussen före går en hel timma tidigare.
Kollektivtrafikenheten håller just på med en omplanering av skolskjutsarna till Utterbergsskolan och Råsslaskolan. Det beror på att både föräldrar och skola hört av sig med synpunkter. Om det innebär någon förändring för Amos och hans bror går inte att säga ännu.
Peter Norrbohm, rektor på Råsslaskolan, har kontaktat kollektivtrafikenheten för han tycker inte att skolskjutsarna fungerar tillräckligt bra den här terminen.
- Speciellt för de yngre barnen blir det långa dagar med resorna, tycker han.
Långa väntetider
Ett annat problem är att en del elever får vänta på skolan en timma och 40 minuter efter skoldagens slut innan skolskjutsen går.
- Där tror jag att vi har kommit fram till en vettig lösning tillsammans med kollektivtrafikenheten, säger Peter Norrbohm.
Sedan finns en elev som bor tillräckligt långt från skolan för att få skolskjuts, men ändå inte får åka med bussen. Orsaken är att eleven bor i Nyköpings kommun, men går på Råsslaskolan.
När kollektivtrafikenheten i Norrköping gjorde planeringen för hösten fanns eleven inte med i listorna, eftersom eleven ju är folkbokförd i Nyköping och då är det den kommunen som har ansvar både för skolgång och skolskjuts.
- Men det håller också på att ordna sig nu, konstaterar Peter Norrbohm.
Birgit Wadstein på kollektivtrafikenheten berättar att det alltid brukar vara lite stökigt och många frågor om skolskjutsarna i början av varje läsår. Sedan brukar det lugna ner sig.
Effektivt och tryggt
Kollektivtrafikenhetens uppdrag är att ordna skolskjutsarna så effektivt som möjligt och samtidigt bra och tryggt för eleverna.
För effektivitetens skull försöker enheten klara uppdraget med så få fordon som möjligt.
- Då blir det längre reser för en del elever, konstaterar Birgit Wadstein.
fakta SkolskjutsarnaDet är kollektivtrafikenheten som ordnar skolskjuts åt de 2 000 elever i kommunen som har rätt till det. 900 av dem åker med vanliga linjebussar. Resten med särskilda skolskjutsar.
Ingen elev ska behöva kliva på skolskjutsen före klockan 7 på morgonen för att komma i tid till skolan.
Den maximala restiden är satt till 60 minuter i vardera riktning. Det betyder att en elev kan ha två timmars sammanlagd restid per dag, oavsett elevens ålder.
Väntetiden till skolskjutsen efter skolans slut får inte överstiga en timma.
Ingen elev ska behöva kliva på skolskjutsen före klockan 7 på morgonen för att komma i tid till skolan.
Den maximala restiden är satt till 60 minuter i vardera riktning. Det betyder att en elev kan ha två timmars sammanlagd restid per dag, oavsett elevens ålder.
Väntetiden till skolskjutsen efter skolans slut får inte överstiga en timma.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!