Volvo PV är den svenskaste av svenska bilar. En röd PV var något av det fränaste man kunde köra på 60-talet.
Obligatoriska attribut var 5,5-tumsfälgar, extraljus och sportavgassystem. Och de riktigt fräna trimmade den slitstarka B18-motorn.
Janne Blomé var en av dem. Hans PV Sport 1965 var hans ungdomsbil. 18 år gammal köpte han den av förste ägaren, en herre i Söderköping. Naturligtvis var PV:n röd då. I Jannes händer förvandlades den till dåtidens svenska typ av hot rod, med alla attributen, och en hel del trimning, bland annat med turbo.
Bilprovningen sa ja
I Jannes huvud växte en plan på att bygga "nå´t ordentligt". En riktigt vass bil. PV:n plockades ner i atomer. Sedan kom den fas av livet då vuxenpoängen uppnås
i hög fart: husbygge, barn, barn igen, och så vidare.
1993 kunde Janne ta upp sin bilbyggarplan igen. Idén var att bilen skulle se ut som en PV, men bestyckas med en stark V8-motor under skalet och få konstruktionen godkänd för gatkörning. Det kan låta som en blå dröm, men Janne Blomé har genomfört den. Lösningen var att lägga upp en seriös plan och att göra det
i samarbete med Bilprovningen.
- Bilprovningens stationschef Jan Granqvist i Norrköping gav mig klartecken för min idé, säger Janne.
"Går spikrakt"
Han satte igång, men hade ingen brådska.
- Det fick ta sin tid. Man lär sig under resans gång, säger Janne.
Bland annat gjorde han många studiebesök hos bilbyggarna i Åby Motorklubb.
Janne byggde upp bilen kring en ram av balkar och rör. I ramen satte han en Chevrolet 350 V8 på 255 hästkrafter och en specialbyggd framvagn och bakvagn. Allt med Bilprovningens goda minne.
Bilen klassas som ombyggd, vilket innebär att den måste förbesiktigas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, som har till uppgift att hjälpa Bilprovningen med bedömningen av amatörkonstruktioner.
Både SFRO:s besiktningsman Stefan Rüdow och Bilprovningens Jan Granqvist gillade Jannes bygge, och 2007 fick han papper på att bilen var godkänd.
Jannes PV är byggd med högsta kvalitet och finish. Den tål att detaljgranskas. Och han är mycket nöjd.
- Den funkar jättebra och går spikrakt.
Han har provat accelerationen på bana, men har inte gjort någon körning på tid ännu.
Men tiden för det finns.
- Den här bilen ska jag ha tills jag dör, säger Janne.