Ett generösare avgifts- och regelsystem ju renare bilen är har bidragit till att ungefär hälften av alla nya bilar i Norge är laddbara. Och i den kategorin förlorar hybriderna alltmer mark till de helt avgasfria bilarna – nästan 40 procent av de sålda personbilarna i april var rena elbilar.

Det gynnar Tesla, som bara bygger batteridrivna fordon. Äldre storheter som för tillfället saknar rena elbilar, exempelvis Toyota och Volvo, är förlorarna.

I åratal har Toyota kämpat mot Volkswagen som etta i den norska försäljningsstatistiken, men av 2019 hittills att döma sker det nu ett tronskifte. I mars kompletterades Teslas större och dyrare modeller S och X av den mindre Model 3 i större volymer i Europa. Det innebar en "ketchupeffekt" i många länder, och ledde i Norge till att nästan var tredje såld bil blev en Tesla.

Nu tyder aprilsiffrorna på att trenden står sig. Tesla har enligt branschorganet OFV hittills i år en andel på 15,8 procent. VW håller sig med 13,4 procent kvar på en andraplats, mycket tack vare E-Golfen med flera elmodeller. Båda dessa ökar sin försäljning på en i stort fallande marknad.