Det handlar om Valdemarsviksföretaget Liwo AB som utför telefonitjänster som kundservice åt researrangören Turkietresor, eller "Tyrkiareiser" som det heter på norska. Researrangörens kundservice blev nyligen utsedd till årets bästa i Norge.
– Det känns jätteroligt, man blir faktiskt lite stolt. Det är ju alltid roligt när man får uppskattning för det jobb man gör, säger Liwo:s ägare och VD Line Woldmo.
Genom att utföra bland annat blindtest och så kallade mysterycalls, där fiktiva kunder ringer upp kundservicen, har det norska branschorganet Confex utsett norska Tyrkiareiser till vinnare i flera kategorier, både årets bästa Kundservice och även "Bäst i test".
Tillsammans med VD:n Line Woldmo är de totalt fem personer som på callcentret i Valdemarsvik alternerar i tjänst för att besvara Turkietresors kundservice mellan åtta på morgonen till klockan 21 på kvällen. Efter klockan 16 varje eftermiddag är det endast Valdemarsvik som besvarar alla samtal till researrangören.
Varför har just ni fått utmärkelsen?
– Vi hoppas att det beror på att vi har en hög standard i vår service och bemötande. Att vi signalerar att ingenting är omöjligt. Regler finns ju alltid, men vi försöker tillmötesgå det mesta som kunden önskar, säger de anställda.
Företagets VD Line Woldmo har själv rötter i Norge, och pratar god norska. Personalen på callcentret i Valdemarsvik är dock svenskfödda, men uppger att det går kjempebra att serva norska kunder via telefon. Samtalen handlar om alltifrån bokningar, resmål och andra praktiska frågor i samband med resan eller betalningen av densamma.
– Man kommer snabbt in i det norska språket. Det är väldigt sällan man inte förstår, intygar telefonisten Marina Wibom.
VD Line Woldmo konstaterar att utmärkelsen är en yrkesmässig fjäder i hatten, och att man hoppas att det goda betyget ska resultera i fler kunder. Men det slutar inte där.
– Nu ska vi jobba för att få samma utnämning i Sverige också, säger hon.