Bättre undervisning för nyanlända

Efter att Skolinspektionen granskat om asylsökande barn verkligen får den skolutbildning som de har rätt till, kommer nu Valdemarsviks kommun att förbättra rutinerna ytterligare.

Framgångsrikt arbete. Therese Hagström är nytillträdd kvalitets- och utvecklingsstrateg på Valdemarsviks kommun.

Framgångsrikt arbete. Therese Hagström är nytillträdd kvalitets- och utvecklingsstrateg på Valdemarsviks kommun.

Foto: Per Wistbo Nibell

Valdemarsvik2014-12-10 13:04

Skolinspektionen har gjort en riktad tillsyn i trettio av landets kommuner som har störst andel asylsökande barn och konstaterat att det på många platser finns brister i de asylsökande barnens utbildning. Det handlar bland annat om unga som inte får den utbildning som de har rätt till och barn som inte alls går i skolan. I Valdemarsvik har Skolinspektionen däremot inga invändningar, utan menar att kommunen uppfyller utbildningskraven. Men trots detta arbetar kommunen med att förbättra skolutbildningen för de nyanlända barnen.

- Att de asylsökande barnen ska få en bra utbildning är en stor fråga för oss. Sen två år tillbaka arbetar vi efter riktlinjer som regionförbundet Östsam har utformat och de har visat sig vara effektiva, säger Therese Hagström, kvalitets- och utvecklingsstrateg på Valdemarsviks kommun.

Enligt Skolinspektionen handlar det om totalt 58 asylsökande barn som går i skolan i Valdemarsvik, vilket är 7 procent av det totala antalet skolbarn i kommunen. Utökad modersmålsundervisning är en av de saker som Therese Hagström vill förbättra för att de asylsökande barnen som Valdemarsvik tar emot ska få en ännu bättre skolgång och nyligen har det anordnats flera workshops i kommunen för att förbättra samsynen.

- Vår ambition är att det ska finnas ett sektoroberoende nätverk så att ingen elev ska falla mellan stolarna, säger Therese Hagström

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om