Borttaget monopol kan ge fler teststationer

Cirka 7000 besiktningar genomförs varje år i Svensk Bilprovnings besiktningshall i Valdemarsvik, där Ronald Ericsson och Anders Jansson arbetar.

Besiktningstekniker Anders Jansson och bilägaren Björn Åke Kos från Gamleby i samspråk om fordonet.Foto: bo cederqvist

Besiktningstekniker Anders Jansson och bilägaren Björn Åke Kos från Gamleby i samspråk om fordonet.Foto: bo cederqvist

Foto: Cederqvist Bo

Valdemarsvik2008-01-12 00:15
De båda besiktningsteknikerna arbetar i ett monopolföretag, eftersom Svensk Bilprovning saknar konkurrens. Men framtiden kan bjuda på ett annat koncept. Det föreslås nämligen att monopolet släpps fritt. Enligt en utredning, beställd av regeringen, så kan en konkurrensutsättning innebära 100-200 flera besiktningsstationer i Sverige, vilket ska ställas mot nuvarande 175 stationer.Certifierade
Svensk Bilprovning, med dess vd Magnus Ehrenstråle i spetsen, har inget emot förslaget eftersom trafiksäkerheten bevaras på den nivå som är. Vidare kommer personerna som utför besiktningen att vara certifierade av Swedac.Men vad tycker besiktningsteknikerna i Valdemarsvik om förslaget?-Jag är inte orolig för en eventuell förändring, men jag tror inte den kommer att gagna kunden. Ta till exempel Danmark där det kostar 700 kronor att besiktiga en bil. I Tyskland kostar det nästan 1000 kronor, säger Anders Jansson.Kollegan Ronald Ericsson känner sig inte heller orolig.-Vi har ett ganska gott rykte och en mycket stor procent av våra kunder är nöjda med vårt arbete. Kundnöjdheten låg vid senaste mättningen på 88 procent. Satsning på stationen
För snart tre år sedan återinvigdes Bilprovningen i Valdemarsvik, efter en relativt omfattande renovering och uppgradering. För 3,5 miljoner kronor fick man bland annat, som enda station i landet, två seriekopplade lyftar. Det här var en satsning på arbetsmiljön. Men samtidigt en markering att Svensk Bilprovning skulle vara kvar i Valdemarsvik, till glädje för landsbygdsfolket, som slipper att åka till de geografiskt närmaste alternativen, nämligen Norrköping, Västervik och Åtvidaberg.-Det är väldigt många äldre fordonsägare som kommer hit, exempelvis från Söderköping, Gamleby och Loftahammar. Det är lätt att ta sig till stationen. Många tycker att det blir lite gemytligare att komma hit än till en stor station, säger Anders Jansson, som har ett brett förflutet inom bilbranschen.Före detta bilplåtslagare
-Jag har arbetat 14 år som bilplåtslagare Har även arbetat som lärare på fordonsprogrammet och varit anställd på Rejmes. Men sedan snart två år tillbaka är jag besiktningstekniker.Ronald Ericsson har lastbilsmekanikerutbildning i botten, men har aldrig jobbat som sådan. Han gick från vävtekniker på Voith i Gusum till bilprovningen.Två bilar per månad
Nu är de parhästar i Valdemarsvik där de dagligen besiktigar bilar av varierande storlek och kondition. En del tar sig inte igenom.-Skulle tippa att vi sätter körförbud på ett par fordon varje månad, säger Anders Jansson.Och fordonsägarna kan vara mäkta nervösa.-Många menar att man kan jämföra besiktningen med ett tandläkarbesök, berättar Ronald Ericsson.Vilket är då det vanligaste felet på fordonen?Båda slår fast att det är bromsarna som mest sätter stopp för en felfri besiktning.Udda bilmärken
Några udda bilmärken som ni har besiktigat i Valdemarsvik?-Vi har å ena sidan besiktigat en rysk Volga av årsmodell 1963. Å andra sidan en förhållandevis ny Ferrari Testarossa, berättar Anders Jansson som just lämnar lunchrummet för att möta en ny kund med dess fordon.En svensk klassiker i 240-serien.
Stationen grundades: 1970Medarbetare: Två besiktningsteknikerAntal besiktningar per år: 7000Platschef: Jan PerssonTillhör distrikt: Nordöstra
Götaland med 11 stationer
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om