CMW expanderar och fyller orderböckerna

Fulla orderböcker, en ny maskin och så ytterligare 600 kvadratmeter fabriks-yta. Det är onekligen med ett brett leende som CMW:s vd Christer Hultgren går framtiden till mötes.

CMW:s vd Christer Hultgren har all anledning att vara glad, då fulla orderböcker, nyinvesteringar samt utökade fabriksutrymmen sammanfaller. foto: bo cederqvist

CMW:s vd Christer Hultgren har all anledning att vara glad, då fulla orderböcker, nyinvesteringar samt utökade fabriksutrymmen sammanfaller. foto: bo cederqvist

Foto: Cederqvist Bo

VALDEMARSVIK2007-10-27 01:07
-Jag kan inte klaga. Det ser mycket bra ut och när våra fem största kunder samtidigt aviserar tioprocentiga produktionsökningar inför nästa år, ja då känns det ännu bättre.Hultgren lovar ingenting, men pratar i termer av nyanställningar, i ett företag som idag omsluter drygt 50 personer, 45 kollektivanställda och sju på tjänstemannasidan.Tung investering
En av dem är maskinoperatören Fredrik Jansson, som i torsdagskväll drog igång nyinvesteringen inför en samlad skara av 50 inbjudna gäster från hela Sverige. Det handlar om en flerfunktionssvarv med en prislapp på 5 miljoner kronor och med en matchvikt på 27 ton.-För närvarande är vi två operatörer på den här maskinen, men fler ska utbildas, säger Fredrik Jansson, medan svarven, i en skur av kylvätska, producerar bussningar till Atlas Copcos hydralhammare.Precisionsverktyg
Maskinen är en finmejslad tingest med nio axlar, något av ett precisionsverktyg, som bland annat kommer att minska ledtiden.-Här kan vi göra flera operationer på ett ställe, vilket betyder att vi slipper förflytta arbetsmaterialet mellan olika maskiner, förklarar Christer Hultgren, som nu kan skåda ut över ytterligare 600 kvadratmeter verkstadsyta. Bara för ett par månader sedan knackade CMW hål i väggen till gymnasieskolans forna lokaler, där fordonsprogrammet tidigare huserade.-Vi har varit mycket trångbodda och snabbt kommer vi nu att fylla utrymmet, säger Christer Hultgren, som också kastar blickar på resterande delen av lokalerna.-Visst vore det intressant, men man ska inte växa för fort, konstaterar han.CMW är ett renodlat legoföretag där fem kunder täcker 80 procent av CMW:s
produktionskapacitet.-Vi vill ha långsiktiga kunder spridda inom olika områden, vilket skapar trygghet. Vår största kund, Emhart Glass, har vi haft sedan 1986, berättar Christer Hultgren, som nu har vittring på fler.-Vi har flera provproduktioner på gång, bland annat en till Alfa Laval, informerar CMW:s vd, vars strategi är att försöka knyta fler stora kunder till företaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om