Dag Ridderstedt, producent tillika ordförande i Valdemarsviksoperan som är en ideell förening, har noga sonderat Valdemarsvikstrakten och funnit sina favoritställen. Den gångna sommarens Lohengrin gjorde sig utan tvekan utmärkt på Ångbåtskajen med hela havsviken i fonden. Dansbanan på Grännäs tycker han har sina absoluta kvaliteer. Den ligger inte bara naturskönt i ekbackarnas grönska med viken i bakgrunden.
-Akustiken är fantastisk, understryker han förtjust.
Nära publiken
-Här är vi inte heller beroende av väderleken.
Varje föreställning ska kunna bevistas av en publik bestående av maximalt ett par hundra personer. De hänvisas till en halvcirkelformad arena som byggs på dansgolvet, vilket delas med sångarna, medan scenen reserveras för orkestern.
-Jodå, alla ska få plats, försäkrar Ridderstedt.
-Agerande och publik kommer nära varandra. Det finns en finess i detta då närheten stimulerar engagemanget från publicums sida.
Dag Ridderstedt berättar också att provsjungningarna inför Carmen, vilken han generöst kallar för operornas opera, äger rum i Stockholm i slutet på oktober.
-Vi har haft en strid ström av sångare som anmält sitt intresse, fortsätter han.
Rikligt utbud
-Jag räknar med att det kommer mellan 30 och 40. Flera av dem är etablerade operasångare. Några har även på ett eller annat sätt en förankring i Valdemarsviksbygden och regionen.
-Utsovringen i samband med provsjungningarna blir ingen lätt uppgift. Inte enbart rösterna är avgörande. Det måste också tas hänsyn till bland annat kroppsspråket.
Producenten berättar att det finns betydligt fler sångare i Sverige än det finns uppdrag för dem. Urvalet är med andra ord rikligt vilket borde borga för god kvalitet på de som får nöjet att medverka.
Vid framförandet av Bizets mästerverk Carmen krävs 15 sångsolister, en kör på 20-25 röster samt ett 20-tal instrumentalister. Antalet föreställningar blir 14 med premiär den 19 juli.