Det ligger en mängd hörlurar och små svarta skydd vid ena kortväggen i Dansverkstan strax efter lunch på onsdagen. Det är danskompaniet "Johanssons Pelargoner och Dans" från Stockholm som är på plats för att ta emot samtliga åttondeklassare i Valdemarsviks kommun med föreställningen "Koreografin".
Linnea Sundling och Lisen Ellard från danskompaniet förbereder sig genom att sätta dit coronaskydden på hörlurarna som varje elev ska få innan dansen börjar; snart ska en blandad grupp från 8B och 8C dyka upp på den coronaanpassade föreställningen.
Eleverna kommer dock inte att agera publik utan ta en betydligt mer aktiv roll.
– Det här är en lite annorlunda föreställning, den är deltagarbaserad och interaktiv, berättar Linnea Sundling som visar ett par av alla hörlurar som ligger redo.
– De som kommer hit är med och skapar föreställningen tillsammans och till sin hjälp har de ett par hörlurar där de får välja vilket språk de vill lyssna på och sedan får de instruktioner i lurarna vad de ska göra.
Men alla elever får inte identiska instruktioner.
– Det finns fyra olika spår som olika elever följer, de här spåren sammanfaller på olika lite roliga sätt, ibland gör alla på samma sätt och ibland gör de olika saker, betonar Linnea Sundling.
Man kan alltså välja mellan tio olika språk som man kan få instruktionerna på.
– Det är ett arvsfondenprojekt där vi fått stöd att översätta föreställningen. Vi var ute i Sverige och turnerade och märkte att väldigt många barn inte hade svenska som modersmål, bland dem fanns också många nyanlända som inte hunnit få tillgång till språket, berättar Linnea Sundling.
– Vi ville göra en föreställning där man kunde välja sitt eget språk, nu har vi valt ut de tio vanligaste talade språken bland nyanlända. Det känns fint att erbjuda så många som möjligt att vara tillsammans på samma villkor.
Jag måste fråga: hur kom ert namn till?
– Vi ville ha ett snällt namn som inte direkt drog tankarna till dans men hade en familjär, lite tantig känsla som man var tvungen att tänka lite på. Sedan hade vi faktiskt dille på pelargoner, förklarar Linnea Sundling.
Så kommer elevgruppen in en och en. Varje elev får välja språk på sina hörlurar och så får de handsprit, därefter får de sätta sig på en stol i väntan på instruktioner. Snart ska eleverna själva skapa föreställningen.
Det hela bekostas av Skapande skola-bidrag.