I Sveriges radio P4:s granskning har det kommit fram att företaget Epassi fakturerat miljonbelopp från kommuner och regioner. Företaget tillhandahåller en tjänst till arbetsgivare för att hantera de anställdas friskvårdsbidrag. Granskningen visar att Epassi erbjudit att flytta friskvårdsbidrag som inte utnyttjats till nästa år, vilket strider mot skattereglerna.
Valdemarsvik för diskussioner med företaget, efter att de fakturerat för friskvårdsbidrag som förts över till nästa år.
– Vi ser allvarligt på detta. Vi har upphandlat en tjänst där vi förväntar oss att de ska leverera på. De har erbjudit Epassi plus, en tjänst som vi inte godkänt, säger Carina Magnusson, HR-chef.
Hur mycket pengar handlar det om för kommunen?
– Totalt rör det sig om mellan 50 000 och 60 000 kronor som vi har fakturerats felaktigt och som vi inte godkänt, berättar Carina Magnusson.
Kommer ni säga upp avtalet med Epassi?
– Det har varit på tal att säga upp avtalet. Men vi för en dialog med företaget.
Hur ser kommunen på Epassis metoder att jobba?
– Kan inte kommentera det. Vi för dialog med företaget, anser Carina Magnusson.
I P4:s granskning uppger Skatteverket att det är arbetsgivarens skyldighet att se till att friskvårdsbidraget används på rätt sätt.
– I de här situationerna har arbetsgivaren ett jättestort ansvar. De måste säkerställa att pengarna går till såna saker som verkligen ryms i skattefriheten, säger juristen Pia Blank Thörnroos till radiokanalen.
Har kommunen tagit sitt ansvar i kontrollen att friskvårdsbidraget för era anställda har använts på rätt sätt?
– Det är klart att vi har ett ansvar. Vi har upphandlat tjänsten från Epassi och de måste se till att leverera efter de villkor och regler som gäller. Vi håller på att titta på detta tillsammans med dem, förklarar Carina Magnusson.
Vad är det ni håller på att utreda?
– Det kan jag inte kommentera i nuläget.
Kommer ni göra någon polisanmälan?
– Vi har inte gjort någon polisanmälan. Vi för en dialog med företaget, uppger Carina Magnusson.
Epassis pressavdelning svarar i mejl att de inte kommenterar enskilda kundärenden.
"Vi kan bekräfta att vi har en pågående dialog med aktuell part för att gemensamt gå vidare i fråga", skriver de.
Vad gör ni för att detta problem inte ska ske igen?
"Vi beklagar att vår kommunikation inte varit tillräckligt tydlig. Vi tar fullt ansvar för det, och ber om ursäkt för det merarbete som informationsbristen har orsakat våra kunder".