Eleverna: ”Man blir piggare efteråt”

Under ett pulspass är målet att varje elev ska ligga på 70–85 procent av sin maxpuls i 20 minuter. Via varsin pulsmätare och en display på väggen kan de se när målet är uppnått.

Kämpar. Alva Furenbäck och Alice Karlsson ger järnet för att komma i i sina 20 minutrar i rätt puls.

Kämpar. Alva Furenbäck och Alice Karlsson ger järnet för att komma i i sina 20 minutrar i rätt puls.

Foto: Louise Åsenheim

Valdemarsvik2017-10-28 06:00

Det är torsdag morgon och alla i årskurs sju börjar dagen med ett pulspass i gymnastiksalen. Det förbereds för basketövningar på tre planer samtidigt som eleverna kommer in och hämtar sin pulsmätare och sätter fast den med ett band runt bröstet. Pulspassen består antingen av olika hinderbanor, övningar i gymnastiksalen, eller konditionsträning i ”gymmet”.

– Det är både lek, spel och rörelse, säger pulsledaren Lotta Fägersjö, innan hon går och trycker igång pulsmätarens display.

Det som ses på skärmen projiceras också på väggen och där står elevernas namn och genom en färgmarkering visas hur hög puls varje elev har.

Studier visar att om man tränar minst tre gånger i veckan och då kommer upp i 70 till 85 procent av sin maxpuls utvecklas snabbare kopplingar mellan pannlob och nacklob i hjärnan. Man blir inte bara snabbare i kroppen, utan också snabbare i skallen.

– Visar mätaren grönt ligger eleven på 70–85 procent av sin maxpuls, är det orange är det lite högre puls men okej, är det rött måste de lugna ner sig. Tar de i för mycket blir de trötta och det sänker kreativiteten, säger Daniel Hermansson, pulsledare.

Visas däremot grå eller blå på displayen måste eleven öka tempot för då är pulsen för låg.

Sedan ett år tillbaka har samtliga högstadieelever på Vammarskolan pulspass tre gånger i veckan. Dessutom har de två idrottslektioner. Många av eleverna tycker att pulspassen är roligare.

– Här behöver man inte göra mål eller visa att man är bra på något, som i idrotten. Det här får vi inga betyg i utan man jobbar för att bli bättre själv, säger Ella Rossander medan hon trampar sig varm på en spinningcykel.

– Det är jättekul med pulspassen och man blir piggare på lektionen efteråt, säger Fanny Törngren.

Att alla kan se vilka som nått upp i rätt puls och vilka som inte har det tycker de inte är jobbigt på något sätt.

– Man ska alltid försöka göra sitt bästa och man hinner inte kolla på hur de andra ligger till.

Nere i ”gymmet” är det full fart vid alla maskiner. Alice Karlsson har kommit upp i 18 minuter i rätt puls och står och pustar en stund.

– Det är roligt, men jobbigt, och svettigt!

Hur känns det på lektionen efteråt?

– Man är lite mer igång då.

Daniel Hermansson kollar på tavlan och konstaterat att den här dagen var alla på hugget.

– Efter 23 minuter har nästan alla klarat sin 20 minuter i rätt puls. Jag har aldrig varit med om en sjua som klarat det förut.

r087kzpj
Pulsmätare. Varje elev har en egen pulsmätare som gör träningen individuell.
r197kmxj r2p9k03j
Nöjda. Daniel Hermansson och Lotta Fägersjö är två av pulsledarna.  Skolans erfarenheter efterfrågas ofta av andra skolor runt om i landet.
rmg64q8r
Pulsmätare. Varje elev har en egen pulsmätare som gör träningen individuell.
Startade företag

Skolans erfarenheter av pulsträningen är och har varit efterfrågat inom skolvärlden. För tre år sen startade fyra av pulsledarna ett företag för att kunna åka runt och föreläsa i ämnet. I snitt är de ute ett par gånger per termin och en del skolor kommer också på studiebesök på Vammarskolan.

Förra året bildade de ett aktiebolag.

På skolan finns också ett konceptklassrum där eleverna ofta står upp under lektionen. Väggarna är målade med whiteboardfärg så att eleverna kan stå upp och göra skrivövningar på väggen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!