Flygande bonden lever sin pojkdröm

Ett eget flygplan var en pojkdröm som Göran Karlsson växte upp med här på fädernegården Stjärneberg utanför Valdemarsvik. Ungdomsdrömmar slår inte alltid in, men för den här flygande bonden var det precis vad den gjorde.

När andra tar bilvägen kan Anette och Göran Karlsson i Stjärneberg ta genvägen uppe i det blå.

När andra tar bilvägen kan Anette och Göran Karlsson i Stjärneberg ta genvägen uppe i det blå.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Valdemarsvik2020-08-15 14:00

Till vardags är det lantbruk och mjölkkor som gäller för Göran Karlsson och Anette Edström Karlsson, men på fritiden blir det gärna en tur i det blå. De äger ett ultralätt tvåsitsigt amfibieplan, årsmodell 2005, som kan landa på fält och i sjöar. På mark behövs bara 200 meter för start och landning.

Eget plan och eget flygfält, Stjärnlanda. 

Vad är det bästa med det?

– Friheten och att snabbt kunna ta sig till något ställe, säger Göran Karlsson och berättar om Skåneresor på 1,5 timmar eller Gotland på en halvtimme.

Han är en lugn person och det finns ingen dramatik i rösten när han berättar om den gången han fick motorstopp.

– Jag flög i skärgården så jag kunde ta ner planet på vattnet. Det finns alltid vatten någonstans, fast man har bara en eller två minuter på sig i sådana lägen.

Han började med skärmflyg, men en annons fick honom att nappa på en flygutbildning för 16 år sedan. Det ledde till flygcertifikat för ultralätt plan, senare också certifikat för normalklassade plan typ Cessna. De större planen går att låna i Västerviks flygklubb om de vill ha fler med sig, som ibland till Almedalsveckan på Gotland.

Flygintresset kommer också till gagn för allmänheten. Göran Karlsson är med i Frivilliga Flygkåren som kör brandflyg för att upptäcka skogsbränder. Det gör han ibland med eget plan också.

Då och då får han också leta efter bortsprungna djur.

– De är inte lätta att se i skogen, planet går för fort för det, men på öppna fält går det bra. 

Lättviktsplan får hålla sig på max 3 300 meters höjd och inte flyga i moln, marken ska kunna ses. Lägsta tillåtna höjd över bebyggelse är 150 meter. Bränslet är vanlig bensin och en tankning räcker i fem timmar.

– Men så länge kan man inte flyga, det är trångt och bullrigt i planet och man behöver sträcka på benen en gång i timmen.

Själva planet väger 312 kilo och får inte överstiga 500 kilo med passagerare och utrustning.

– Men vi har lyckats få med oss både tält och sovsäckar, säger Anette Edström Karlsson.

Göran Karlsson sköter själv servicen och har nyligen fått byta två landningshjul för 3 000 kronor styck.

– Ett problem är att få tag i reservdelar, det är ett brasilianskt plan med långa leveranstider.

Och vill man ha ett eget flygplan finns det bättre begagnade lättviktsplan för runt 500 000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!