Förslaget: Ersätt turistbyrån med en digital plattform

Nedläggning av turistbyrån, övergång till digitalisering och föreningsdriven hamn är ett förslag inför höstens budgetarbete där mycket handlar om besparing. "Att digitalisera en turistbyrå är ingen bra idé", säger Åsa Tholander Olsson, entreprenör på turistbyrån.

Åsa Tholander, Valdemarsviks turistbyrå, tycker inte att personlig service kan ersättas digitalt.

Åsa Tholander, Valdemarsviks turistbyrå, tycker inte att personlig service kan ersättas digitalt.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Valdemarsvik2023-09-25 11:00
Hamnområdet är platsen dit de flesta turister kommer, med båt eller husbil.
Hamnområdet är platsen dit de flesta turister kommer, med båt eller husbil.

– Det är för tidigt att säga hur vi ska göra, men vi bryter inget avtal. Det går ut i februari 2024 och det vi gör är att inte utnyttja optionen för en förlängning, säger kommunalrådet Per Hollertz (M).

Ett uppdrag lämnades till tjänstemännen om att ta fram alternativ för framtida turistverksamhet. 

– Men inte för bara turistbyrån utan för turism och marknadsföring i stort, det här måste bli klart under hösten om några upphandlingar skulle behöva göras, säger Per Hollertz vidare.

Näringslivsutvecklare Sarah Åkerblom har haft uppdraget att formulera förslag på alternativa och mer kostnadseffektiva lösningar. I förslaget redovisar hon budgetsiffror där 700 000 kronor är avsatta till turism, varav 350 000 går till turistbyrån och 350 000 till hamnvärdskapet.

– Vi satsar pengar på information istället för inspiration till dem som inte känner till oss, men det bör givetvis finnas en bra balans mellan de båda, säger hon.

Näringslivsutvecklare Sarah Åkerblom ser ett digitalt platsvarumärke som viktigt på flera sätt.
Näringslivsutvecklare Sarah Åkerblom ser ett digitalt platsvarumärke som viktigt på flera sätt.

Som alternativ till turistbyrån ser hon en kombination av digitalisering och föreningsdrift. Dessutom betalar kommunen 100 000 till turistföreningens sommarbroschyr, vilket nu föreslås bli slopat.

Kvar kan det då bli 250 000 till friluftsliv, naturkartan, skyltar, annonser och digital marknadsföring. Men som viktigast ser Sarah Åkerblom ett digitalt platsvarumärke.

– Vi måste skapa ett digitalt platsvarumärke som gör kommunen värd att besöka, inte bara sommartid, och få större digital marknadsföring. Det är något som vi måste arbeta fram, inte bara för att locka turister utan också handlar om bilden av Valdemarsvik som en plats att bo på, driva företag på, låta sina barn växa upp på – och att besöka.

– Sedan kan det ju hända att politikerna ändå tycker att det bör finnas en turistbyrå när det kommer till beslut, säger Sarah Åkerblom.

Åsa Tholander Olsson driver turistbyrån i Sjöhuset för tredje året genom företaget Sportbemanning Valdemarsvik AB, som entreprenör för kommunen, samt har värdskapet för småbåtshamn och 31 ställplatser.

– Vi fick veta 23 augusti att kommunen inte vill utnyttja optionsåret och det är okej, men vi fick ingen mer förklaring innan vi själva efterfrågat den och kommunen frågade inte om statistiken för 2023. Det känns väldigt ovisst inför framtiden, säger Åsa Tholander Olsson.

Åsa Tholander, Valdemarsviks turistbyrå, tycker inte att personlig service kan ersättas digitalt.
Åsa Tholander, Valdemarsviks turistbyrå, tycker inte att personlig service kan ersättas digitalt.

Hon anser att turistbyrån har en viktig roll med personliga möten och dialoger.

– Att digitalisera en turistbyrå är ingen bra idé. Det har visat sig på andra orter som trott att digitalisering är en effektiv lösning.  Ingen från kommunen har frågat oss vad vi tycker, trots att det är vi som driver verksamheten åt dem, säger hon.

– Vi vet att många sätter stort värde på att det finns en turistbyrå här. Många vill veta mer om handel, vandringsleder, aktiviteter, hyra flytvästar eller se Liedholmsutställningen. Fortfarande vill också många ha broschyrer och kartor med sig ut.

– Valdemarsvik är en turistort och många företag ska leva hela året på det de tjänar under sommarmånaderna. Turister är väldigt viktiga och med ett bra bemötande kan de återkomma och ett positivt rykte sprids. Även Valdemarsviksbor, särskilt nyinflyttade, brukar komma och få information, säger Åsa Tholander Olsson.

Turistbyrån har sina lokaler i Sjöhuset i centrala Valdemarsvik.
Turistbyrån har sina lokaler i Sjöhuset i centrala Valdemarsvik.

Hon har förståelse för att kommunen måste hitta besparingar.

– Men man kan inte bara spara sig ur en nergång, då måste man också våga satsa, säger hon. 

Valdemarsviks Turistbyrå

Hittills den här säsongen visar turistbyråns statistik att antalet gästnätter för husbilar är 3 700, en ökning med 700, antalet båtar 1 390, ett plus med 400 och antalet besök på turistbyrån runt 4 100. Främst är det de utländska gästerna som ökat.

Valdemarsviks är en turistort vars befolkning på 7 500 mångdubblas hela åtta gånger under juni-augusti enligt mätningar via telemaster som gjordes 2022. Entreprenörsdriven turistbyrå har funnits sedan 1992. Ställplatserna i hamnen tillkom 2014.

Karta: Turistbyrå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!