Sedan många år Jörgen Malmström en känd och uppskattad revyprofil i Valdemarsvik. Men nu ger han sig in i något som är så långt från revyscenens glittrande värld och skratt som man bara kan komma.
– Det är så mycket som händer nu i världen, oroligheter och krig som kommer allt närmare, och jag funderade på om jag skulle kunna göra något och kom fram till det här, säger Jörgen Malmström.
Han menar inte bara om Sverige skulle drabbas av krig, utan också allt som kan hända i fredstid, kraftiga stormar, stora bränder, olyckor eller snökaos, då civila bandvagnsförare är en viktig förstärkningsresurs för samhällets krisberedskap.
– Vi är en backup till räddningstjänsten, elektriker och linjearbetare, säger Jörgen Malmström.
Uppdraget med ständig beredskap innebär att han får vara beredd att hämtas upp och skjutsas någonstans i landet där det behövs förstärkning för transporter av material och personal.
Något som inte skulle kunna fungera utan en förstående chef på det ordinarie jobbet där han kan få vara borta i flera dagar. Men inte minst viktigt är förstås en förstående familj som han kan behöva åka ifrån på självaste julafton om så skulle krävas.
– Man får meddela om man inte är tillgänglig, som för en semesterresa, men det går ju inte att hålla på och göra sig otillgänglig varje helg, säger Jörgen Malmström.
Han hittade utbildningen genom Bilkåren som är en frivillig försvarsorganisation sedan 80 år och utgör en del av totalförsvaret. I början bara för kvinnor som utbildades i bilkörning under krigsåren, men numera är Bilkåren för alla.
– Jag har kört terrängfordon tidigare men inte en sådan här stor bandvagn, säger Jörgen Malmström.
Utbildningen består av flera moment. Först grundutbildning i fyra dagar med körning på barmark, vilken hålls i Gävle, sedan fyra dagar i snö där han får ge sig längre norrut, till Boden. Bandvagnen kan också köras på is och även ”simma” i vatten.
– Därför får vi också träna på hur det är att hamna i en isvak och kunna ta sig upp.
Sedan följer ytterligare utbildning som bland annat linjebyggare utmed kraftledningar.
– Jag har ingen akututryckning, den har räddningstjänsten och linjearbetare, men efter några dagar kan de behöva förstärkning. Därför får vi ofta meddelande några dagar i förväg.
Ett exempel är de stora skogsbränderna i Norrland för ett par år sedan. Då behövdes transporter av såväl människor som material. Både för att köra till brandplatsen, men också därifrån, det vill säga skjutsa ortsbor som tvingades fly från sina brandhotade hem.
I väglös mark, dit sällan hjuldrivna fordon når, krävs också kunskap att hantera karta och kompass. På bandvagnens släp finns en kran för att resa upp ledningsstolpar vilket förstås också kräver kunskap som måste sitta i ryggmärgen vid skarpt läge.
– Men utbildningen är också ett bra tillfälle att träffa andra bandvagnsförare och öva tillsammans.
Och han är som sagt inte rädd för att behöva leva en tillvaro där hans hjälp kan behövas var som helst och när som helst, oftast i sämsta tänkbara väder. Han tycker snarare att det känns bra att han bestämt sig efter samråd i familjen.
– Jag gör ju det här för att jag känner att det är viktigt att kunna hjälpa till, säger Jörgen Malmström.