Inget yrkestrafiktillstånd – inga flyttjänster

Konsumentverket reagerar på att ett lokalt företag inom branschen för hushållsnära tjänster marknadsför flyttjänster på internet trots att yrkestrafiktillstånd verkar saknas.

Tänkvärt. Saknar flyttfirman yrkestrafiktillstånd och något skadas under transporten kan kunden nekas ersättning av försäkringsbolaget.

Tänkvärt. Saknar flyttfirman yrkestrafiktillstånd och något skadas under transporten kan kunden nekas ersättning av försäkringsbolaget.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Valdemarsvik2017-04-26 13:59

– Vi upplever utifrån våra granskningar att det här är ganska vanligt runt om i landet bland företag som erbjuder flyttjänster. Det är flyttbolagets ansvarsförsäkring som ska täcka skador på gods och som i många fall inte gäller om det saknas yrkestrafiktillstånd, säger juristen Angelica Lillback vid Konsumentsverkets rättsenhet.

Den statliga förvaltningsmyndigheten skriver nu till företaget och påtalar att ”enligt Patent- och marknadsdomstolen ska en konsument kunna förvänta sig att ett bolag som marknadsför flyttjänster också har de tillstånd som erfordras enligt lag. För att få marknadsföra flyttjänster som innefattar godstransport krävs med andra ord att marknadsföraren har yrkestrafiktillstånd. I annat fall strider marknadsföringen mot god marknadsföringssed och är därtill otillbörlig enligt paragraferna fem och sex i marknadsföringslagen. Företaget uppmanas snarast att presentera material som styrker att bolaget har yrkestrafiktillstånd som yrkestrafiklagen kräver. Nästa steg kan bli att dagens marknadsföring riskeras att förbjudas och eventuellt också bötfällas. Konsumentverket eftersträvar dock frivilliga rättelser.

Konsumentverket

Finns i Karlstad och har ungefär 170 anställda. Cecilia Tisell är generaldirektör och konsumentombudsman. I Karlstad finns också Konsument Europa som hjälper dem som har fått problem när de handlat inom EU, i Norge eller på Island. Konsumentverket rymmer tre avdelningar: konsumentskydd, konsumentstöd, samt verksamhetsstöd. Plus en analysenhet och ett flera enheter kopplade till avdelningarna. Myndigheten jobbar med tillsyn, kontroller, information, kunskapsbyggande, omvärldsbevakning och internationella frågor. Målsättningen är att konsumenter ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när de köper varor eller tjänster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om