"Jag skulle nog säga att det är katastrof"

Näthandeln slår hårt mot vissa butiker. Valdemarsviks Järn och Fritid kämpar i motvind.

Hans Andersson, Valdemarsviks Järn och Fritid brottas med minskad försäljning. Victor Montesdeoca Garcia och Tove Karlsson förstår allvaret.

Hans Andersson, Valdemarsviks Järn och Fritid brottas med minskad försäljning. Victor Montesdeoca Garcia och Tove Karlsson förstår allvaret.

Foto: Rikard W Larsson

Valdemarsvik2019-01-02 16:00

– Försäljningen jämfört med motsvarande tid hösten 2017 är knappt hälften. Jag skulle nog säga att det är katastrof idag när försäljningen i december var lägre än i oktober. Min tolkning är att det till största delen beror på den ökade näthandeln, säger ägaren Hans Andersson.

Utbudet för jaktprodukter är speciellt för butiken. Resterande del av sortimentet finns på stormarknader, lågpriskedjor och inom bygghandeln.

– Konkurrensen i branschen är hård. Sedan tillkommer näthandeln. Jag vet att det på sikt kommer att bli tufft för företaget. Dels är det knappt några numera som är oroliga för att köpa varor via datorn. Dels har nätföretagen framgångsrikt jobbat med leveranssäkerheten, utvecklar han.

Black Friday är startskottet på julhandeln på nätet. Postnords lokala utlämningsställe – Ica Fyren – upplever ökningen av paket som kraftig.

– Utvecklingen är ingenting att göra åt. Vår plan har varit att sadla om och enbart erbjuda ett sortiment inom bygg och hantverk som inte finns på nätet. Nu är faktiskt frågan om vi ens hinner det. Sortimentet på internet är heltäckande och priset är inte längre lika avgörande som förr. Om jag erbjuder ett par skor eller ett plagg i två färger så lockar nätet kanske med ett 20-tal. I det sammanhanget väger personlig service lätt.

Ulrika Ferm driver Hästbutiken i Viken. Hon upplever att handeln sköt fart första advent och höll i sig fram till jul. Mellandagarna var tröga.

– Och det kan jag förstå. Torsdag, fredag och lördag i den veckan åkte många kunder till Norrköping och handlar på rea.

Hon märker att näthandeln sakta men säkert tar över marknaden. Framför allt är det priset på varorna som attraherar hennes kunder.

– Det är klart att det känns trist när vissa kommer hit och testar hundmat och klösbrädor innan de åker vidare och beställer på nätet. Likadant är det när det gäller ridkläder. Prova här och köpa hemifrån via datorn. Tyvärr är det ingenting som jag känner att jag kan påverka.

Hon får då och då höra hur billigt det är på nätet. Ibland är skillnaden uppemot ett par hundra kronor per vara och då tryter motargumenten.

– Men det händer att nätkunder måste handla hos mig i alla när leveranserna inte kommer på utsatt tid. Prisbilden kan jag sällan konkurrera med. Vår styrka är service och lagerhållning. Samtidigt förstår jag att näthandeln är ett bekvämt sätt att handla på, säger Ulrika Ferm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om