Kommunen: "Inte en önskvärd försämring"

En trafikutredning av Östgötatrafiken föreslår flera indragna hållplatser samt att linje 46 inte längre ska stanna till vid Syntorp, Gusum. Kommunen menar att dessa förändringar inte är önskvärda.

I en trafikutredning från Östgötatrafiken föreslås att expressbussen inte ska stanna vid busshållplatsen Syntorp vid Gusum från och med sommaren 2022. Kommunen tycker inte det är ett bra förslag.

I en trafikutredning från Östgötatrafiken föreslås att expressbussen inte ska stanna vid busshållplatsen Syntorp vid Gusum från och med sommaren 2022. Kommunen tycker inte det är ett bra förslag.

Foto: Patrik Selsfors

Valdemarsvik2021-01-20 14:00

Östgötatrafiken har gjort en utredning för att utveckla busslinjerna inför byte till nya entrepenörer i juni 2022. I denna ligger ett förslag att hållplatsen Syntorp i Gusum tas bort från snabblinjen 46. 

På måndagen beslutade kommunstyrelsen (ks) i Valdemarsvik om ett yttrande om utredningen och man är inte positiv till detta förslag. Bland annat skriver kommunen: "Valdemarsviks kommun anser att den försämring det medför, för resande från Gusum/Syntorp inte är önskvärd.".

– Det finns ingen politisk oenighet utan vi är överens om att den behöver finnas kvar, säger Mattias Geving (S), ks-ordförande som tillägger att inga beslut ännu är fattade från Östgötatrafikens sida, först ska kommunerna få tycka till.

Utredningen har tittat på resandeunderlag, framtid och mycket annat. Det föreslås bland annat att det från juni 2022 ska gå tre linjer mellan Norrköping - Söderköping - Valdemarsvik varav en expresslinje (46): "Linje 46 körs fortsatt mellan Norrköping och Valdemarsvik med stopp i Ringarum. Den stora skillnaden från idag är att linjen inte längre kommer angöra Syntorps vägkors i Gusum."

– Utredningen konstaterar att resandeunderlaget när den här statistiken samlades in, vilket tyvärr är för några år sedan, var ganska svagt från hållplats Syntorp men starkare i Valdemarsvik. På det här sättet tjänar man några minuter från Valdemarsvik till Norrköping, säger Mattias Geving.

– Vår utgångspunkt är att de minuterna kan det få vara värt mot att man kan få kliva på expressbussen där. 

Att resandeunderlaget är några år gammalt kan också vara missvisande enligt Mattias Geving.

– Sedan dess har vi byggt en ny gång- och cykelväg till Syntorp och i år ska vi också sätta upp belysning där vilket gör att det blir en helt annan trafikmiljö. 

I sitt svar framhåller kommunen även att det skulle innebära en förlängning av restiden med 14 minuter för resande från Gusum som då skulle vara hänvisade till landsbygdslinjen 460 (ersätter i förslaget 450 samt 459). 

– Det finns också förslag om att dra in ett antal hållplatser och där tycker vi att argumentationen är något svag. Även om man konstaterar att det är få påstigande på exempelvis sträckan gamla ríksvägen mellan Valdemarsvik och Gusum så innebär ju inte det någon tidsförlust för bussen att åka förbi en tom hållplats, påpekar Geving.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!