Valdemarsviks kommun uppger i ett pressmeddelande att den ekonomiska prognosen från februari visar ett underskott på 24,5 miljoner kronor för 2024. För att komma till rätta med detta har man sedan tidigare exempelvis beslutat om att sänka bidragen till olika evenemang. Och i samband med kommunstyrelsens sammanträde den 15 april väntas beslut tas om nästa besparingsåtgärd – inköpsstopp.
– Trots de åtgärder som gjorts och det besparingsarbete som påbörjats måste vi ytterligare bromsa kostnadsutvecklingen. Det är ett allvarligt ekonomiskt läge, därför föreslår vi ett inköpsstopp som kommer att gälla från och med 15 april, berättar Per Hollertz (M), kommunstyrelsens ordförande, i pressmeddelandet.
Enligt kommunen kommer inköpsstoppet att innebära en "betydande återhållsamhet" när det gäller ekonomiska utgifter inom hela den kommunala organisationen. Kommunen skriver på sin hemsida att detta är nödvändigt fram till att pågående besparingsåtgärder börjar visa resultat och ekonomin är i balans.
När kommunstyrelsen sammanträder på nytt efter sommaren, den 2 september, kommer en uppföljning göras och den nytillträdda kommundirektören Kristina Lohman har fått i uppdrag att redovisa genomförda åtgärder och dess effekt.
I praktiken innebär inköpsstoppet att endast nödvändiga inköp som behövs för den grundläggande verksamheten kommer att tillåtas. Detta innefattar även investeringar. Man kommer dessutom att intensifiera arbetet med att förbättra inköpsorganisationen, följsamheten till avtal, den ekonomiska styrningen samt hantering av övertid och vikariebehov.
– Vi har tagit beslut i förvaltningen att se över bland annat personalplaneringen. Vi ser i våra uppföljningar att både vikarie- och övertidskostnaderna är mycket höga, säger Kristina Lohman i pressmeddelandet och fortsätter:
– Vi kommer från och men nu vara mycket restriktiva vad gäller exempelvis övertidsarbete vilket innefattar att vi måste bli bättre på schemaläggning och planering i alla våra verksamheter.
Ytterligare exempel på kostnader som omfattas av åtgärden är, enligt kommunen, bland annat konsultarvoden, inhyrd personal, reseutgifter och materialinköp.