Köpare missnöjd efter båtaffär

En segsliten tvist efter en båtaffär på 120 000 kronor har hamnat på Allmänna Reklamationsnämndens bord (ARN).

Valdemarsvik2017-04-23 15:00

Kunden hävdar att utombordsmotorn satt monterad på ett felaktigt och undermåligt sätt. Dessutom skulle en motor med längre rigg ha valts. Köparen påstår också att ett batteri med överkapacitet lyfts dit och debiterats honom utan hans känndedom. Kunden känner sig också lurad på närmare 6 000 kronor eftersom han fått skilda bud vid olika tillfällen på både den nya utombordsmotorn och motorn han bytte in.

”Jag klagade flera gånger från det att båten levererades till den slutliga reklamationen. Jag ville få till en dialog men möttes med tystnad”, skriver köparen i anmälan till ARN. Han begärde 20 000 kronor för att montera en motorlift. Motparten svarade att båtbotten var konkav och borde spacklas, att propellern borde bytas ut och att akterspegeln skulle behöva sågas ned. Enligt köparen har inte de senaste två breven blivit besvarade.

ARN – en statlig förvaltningsmyndighet under Finansdepartementet – prövar tvister av varor och tjänster mellan konsumenter och företag. Mellan 9 000–10 000 anmälningar görs årligen till nämnden och det är alltid konsumenten som anmäler. Beslutet från ARN ska ses som en rekommendation, men ungefär åtta av tio företag respekterar utslaget. Majoriteten av anmälningarna till nämnden gäller resor, bostad, elektronik och motor. ARN gör inga egna utredningar av ärendena utan tvisterna prövas enbart utifrån de uppgifter och bevis som parterna presenterar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om