Turistbyrån lades ner – det är planen för att locka besökare

Turistbyrån finns inte kvar för att ta emot besökare i Valdemarsvik. Men nu investeras hundratusentals kronor på besöksnäringen – för en tillfällig lösning.
– Det kommer finnas någon form av personlig service, säger Kristina Lohman, kommundirektör.

Besöksnäringen är viktig för Valdemarsviks kommun och flera företag är beroende av turismen. Men vem som ska ge turisterna service under 2025 är oklart.

Besöksnäringen är viktig för Valdemarsviks kommun och flera företag är beroende av turismen. Men vem som ska ge turisterna service under 2025 är oklart.

Foto: Michael Bercu

Valdemarsvik2025-02-06 11:00

Nyheten i korthet

  • Valdemarsviks kommun investerar 500 000 kronor i turistnäringen för att tillfälligt säkerställa turistservice efter att turistbyrån lades ner förra året.
  • Fyra organisationer har tillfrågats i en extern upphandling för att presentera förslag på hur de skulle driva turistverksamheten under 2025.
  • Kommunen arbetar också med att hitta mer permanenta lösningar, inklusive möjligheten att starta ett företag eller organisation för att hantera turism på lång sikt.

Besöksnäringen är viktig för Valdemarsviks kommun och flera företag är beroende av turismen. Men vem som ska ge turisterna service under 2025 är oklart.

– Vi gör en extern upphandling. Vi lägger 500 000 kronor för att någon ska ta hand om driften operativt under året. Det är fyra organisationer som vi tillfrågat i upphandlingen och som sedan ska presentera sina förslag för hur de vill ta sig an detta uppdrag, säger Kristina Lohman, kommundirektör.

undefined
Kristina Lohman, kommundirektör, uppger att den halv miljon kronor som investeras i besöksnäringen är kortsiktig.

Den tidigare turistbyrån lades ner för omkring ett år sedan och istället . Syftet med upphandlingen är att på kort sikt säkerställa att det finns en fungerande turistverksamhet i kommunen, där insatser görs på daglig basis.

– Det kommer finnas någon form av personlig service, digital marknadsföring, information och marknadsföring samt att vi måste nätverka med lokala företagare som jobbar med besöksnäringen, berättar Kristina Lohman.

Räcker en halv miljon kronor?

– Det är de pengar vi har att röra oss med just nu. De ska räcka för att täcka det vi vill göra.

undefined
Turistbyrån stängdes för cirka ett år sedan. Nu gör kommunen en tillfällig satsning.

I somras infördes så kallade Info-points med bland annat broschyrer på flera ställen i kommunen, något som en del företagare var kritiska till och menade inte var en fullgod ersättning för turistbyrån. 

Att mer insatser behövs för att utveckla kommunen som destination visade också den undersökning som kommunen genomförde med berörda aktörer i Valdemarsvik efter sommaren för att få en bild av hur turistservicen fungerat.

Exakt hur servicen för besökarna kommer se ut i år kan Kristina Lohman inte svara på i nuläget.

– Vi vill ta in alla förslag. Det viktiga är att det finns någon sorts personlig service. Sen litar vi på företagens kompetens. Både politiken och förvaltningen har haft dialog med besöksnäringen om hur vi ser på uppdraget. Företagen får utforma turistverksamheten utifrån de medel som finns och sen gör vi en bedömning.

Hon poängterar att detta handlar om en kortsiktig lösning som bara gäller för det här året.

Samtidigt jobbar man också med att hitta mer permanenta åtgärder.

– Förvaltningen har fått i uppdrag av politiken att utreda förutsättningarna och möjligheterna att starta ett bolag, förening eller annan typ av organisation som ska jobba med besöksnäring. Det ingår i uppdraget att samverka med näringslivet för en mer långsiktig och strategisk lösning, förklarar Kristina Lohman.

Karta: Storgatan 37
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!