Visst Àr Cecilia Schultz resa pÄ mÄnga sÀtt en framgÄngssaga sedan hon för tio Är sen som 27-Äring tog över Bepart AB, som sÀljer lantbruks- och entreprenadmaskiner. En stÀndig tillvÀxt trots att de mött bÄde pandemi och lÄgkonjunktur lÀngs vÀgen.
Hon gör dock ingen hemlighet av att det kostat pÄ, bÄde privat och jobbmÀssigt.
â De hĂ€r tio Ă„ren har ju varit ett stort test och nĂ„nstans kommer det ifatt dig. Det Ă€r en himla massa saker du ska lĂ€ra dig. Du ska inte bara vara en duktig sĂ€ljare. NĂ€r du vĂ€xer ska du plötsligt vara en bra företagsledare och fatta strategiska och bra beslut, bĂ„de mot leverantörer och för personalen, sĂ€ger Cecilia Schultz.
LÀgg sedan till ett inköp av en hÀstgÄrd och att vara ensamstÄende med tvÄ tonÄrsbarn sÄ förstÄr nog de flesta att det inte bara Àr en dans pÄ rosor.
â Vi Ă€r mĂ€nniskor allihopa. Min styrka Ă€r egentligen inte att vara en bra sĂ€ljare utan att jag kan ta folk och bygga relationer. Att möta en mĂ€nniska Ă€r sĂ„ mycket mer Ă€n att bara stĂ„ och sĂ€ga att allt Ă€r fantastiskt.
â Ărlighet och att visa vem man Ă€r har alltid varit viktigt för mig. Jag vill inte mĂ„la upp en bild av att man Ă€r nĂ„gon annan Ă€n den man Ă€r. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att kunna medge att idag Ă€r det jobbigt och att det ibland Ă€r skit. Dessutom det Ă€r ju vĂ€ldigt mĂ„nga i branschen och i lantbruket som har haft det vĂ€ldigt tufft under vĂ€ldigt lĂ„ng tid sĂ„ jag tror det Ă€r bra att kunna visa att man Ă€r pĂ„ samma plan.
För Bepart pekar ÀndÄ det mesta uppÄt. Trots tuffa tider.
â Vi har ju inte haft nĂ„got Ă„r dĂ„ vi inte ökat. Jag har under alla tio Ă„r haft en uppgĂ„ng och slagit omsĂ€ttningsrekord Ă„r pĂ„ Ă„r. Inför i Ă„r vĂ„gade jag inte riktigt rĂ€kna med det. Med tanke pĂ„ marknad, rĂ€ntor och offertförfrĂ„gningar sa jag att vi fĂ„r nog vara nöjda om vi ligger pĂ„ 60 procent av förra Ă„rets omsĂ€ttning och landar pĂ„ runt 25 miljoner.
â DĂ„ finns inget annat Ă€n att nu mĂ„ste vi jobba. Man kavlar upp Ă€rmarna och kör. Nu landade vi pĂ„ 43-44 miljoner sĂ„ vi slog rekord Ă€ndĂ„.
Hur gjorde ni det dÄ?
â Det handlar om att fokusera pĂ„ rĂ€tt sak. Vad Ă€r det vi tjĂ€nar pengar pĂ„? Vilken produkt Ă€r det som vi ska satsa pĂ„? Det blir lite att grĂ€va dĂ€r vi stĂ„r. SĂ„ vi har gĂ„tt hĂ„rt in pĂ„ aktuella kampanjer och tryckt vĂ€ldigt hĂ„rt pĂ„ dem. Jag har haft en marknadsbudget som har varit typ den dubbla. AlltsĂ„ jag har lagt jĂ€ttemycket mer krut pĂ„ marknadsföring och pĂ„ nĂ„got sĂ€tt saluföra varumĂ€rket och synas.
Ăr du en utprĂ€glad tĂ€vlingsmĂ€nniska?
â Nej egentligen inte, men man kanske kan ana det. Jag Ă€r ju en tĂ€vlingsmĂ€nniska mot mig sjĂ€lv. Jag sĂ€tter mĂ„l för mig sjĂ€lv. Sen mĂ„ste man vara realistisk ocksĂ„ men visst vi har gasat ocksĂ„ och anstĂ€llt fler.
FrÄn att lÀnge varit tre personer Àr Bepart nu sex stycken.
â Det Ă€r ju en ganska vĂ„gad satsning i de hĂ€r tiderna för det Ă€r en kostsam satsning. Allt frĂ„n tid att lĂ€ra upp nya och investera i rĂ€tt grejor men jag tĂ€nker att jag gör mig redo för strid nĂ€r det vĂ€l slĂ€pper. DĂ„ ska jag stĂ„ dĂ€r pĂ„ marknaden och ha hela mitt team, och vi ska veta exakt hur vi ska hjĂ€lpa kunder och att de vill komma hit och handla av oss.
En del av framgÄngssagan för Bepart Àr ocksÄ Cecilia Schultz nÀrvaro pÄ sociala medier, Àven om det inte var tÀnkt sÄ frÄn början. Hennes Instgramkonto Maskinkvinnan har gett eko Àven utanför branschen och hon har nu cirka 3 000 följare dÀr.
â Det började mest som en kul grej, mer Ă„t det privata hĂ„llet egentligen och som ett litet bildbibliotek. Det hĂ€r med Maskinkvinnan handlar ju om att jag vĂ€xt upp med lantbruk, alltid gillat maskiner och sen tog över den hĂ€r verksamheten. Det Ă€r nĂ„got som vuxit fram mer och mer sista Ă„ret.
Nu Àr Maskinkvinnan en del av varumÀrket och finns med pÄ Beparts arbetsklÀder och servicebussar.
â Det har blivit en grej och jag delar gĂ€rna med mig av min vardag och jag upplever att mĂ„nga Ă€r nyfikna pĂ„ den. Bara den hĂ€r grejen med att vara kvinna i den hĂ€r branschen och lite det mjuka kontra det hĂ„rda med en kvinna och stora maskiner. Det Ă€r lite speciellt.
â Man kan ju se pĂ„ sĂ€ljstatistik hos influencers idag och vilket uppsving det ger. För mig blir det ingen extra insats. Det Ă€r inget fejk utan bara en del av min vardag dĂ€r jag filmar och fotar mina möten med mĂ€nniskor, leveranser blandat med livet pĂ„ gĂ„rden eller nĂ€r jag Ă€r hos min pappa och hans gamla grejor. Det Ă€r kul och har gett en bra respons.