Som första kommun i länet anammar Valdemarsvik möjligheten att ge sina elever professionell hjälp, via studenter på matematiska institutionen vid Linköpings universitet.
Tre timmar, under fyra kvällar i veckan har Valdemarsvikseleverna möjlighet att gå ut på nätet för att få hjälp när de har kört fast i siffervärlden.
"Kvalificerad hjälp
- Här kan eleverna ta del av kvalificerad läxhjälp, vilket är ett utmärkt stöd. Det är inte alltid lätt för föräldrarna att hinna med, samtidigt som det även kan vara svårt för dem att förstå den matematik, som vi räknar i skolan nuförtiden, säger matematikläraren Mats Nahlbom vid Vammarskolan.
Han ser mattecoachen även som en form av utjämningsfaktor.
- Vi kan konstatera att vissa elever har lätt att få hjälp hemma, medan andra har svårigheter. En mattecoach jämnar ut det här, eftersom alla erbjuds hjälp. Det blir ett bra komplement till den reguljära undervisningen.
Mattecoachverksamheten är inget nytt inslag. Den har funnits i ett par år, bland annat i Stockholm, där studenter på KTH var först ut på plan, 2009, genom att stödja elever i huvudstaden och Södertälje.
Men för ett halvår sedan etablerades samma stödfunktion inom Linköpings universitet, som började kanalisera sina kunskaper mot eleverna i Katrineholm.
Universitetsadjunkten, tillika projektledaren, Daniel Carlsson basar för verksamheten. Och han menar att den här formen av stöd är något som uppgraderar elevernas matematikundervisning.
Gott om tid
- De får gott om tid och kan ställa många frågor, samtidigt som de kan vrida och vända på problemet. Just tiden är en betydelsefull faktor när det gäller för dem att kunna förstå.
Den tiden är svårt att få när en lärare undervisar i helklass. En halvtimme upp till 45 minuter brukar det handla om. På frågan varför mattecoacher har börjat etableras bland eleverna i grund- och gymnasieskolan, i vissa delar av landet, så svarar han så här:
- Flera matematikprojekt är på gång i skolorna. Men matematiken, rent generellt, i landet, har visat ett sjunkande resultat och därför tror jag att samhället nu har börjat förstå att något måste göras.
Daniel Carlsson ser också andra fördelar med projektet. Fördelar som tillfaller studenterna.
- Här öppnas en möjlighet för dem att utveckla handledningen i matematik. Det handlar rätt och slätt om pedagogisk träning för de blivande mattelärarna. Samtidigt tjänar de en extraslant eftersom de avlönas, per timma, av respektive kommun
Får vara anonyma
Daniel Carlsson understryker att eleverna får vara anonyma och att själva coachandet sker via en pekkänslig skärm. Kontakten med coachen går företrädesvis via MSN.
Men varför har bara Valdemarsvik visat intresse i Östergötland?
- Det finns flera kommuner som visat intresse, men Valdemarsvik har legat i framkant och kontaktade oss när de fick vetskap om att vi arbetade med Katrineholms kommun. Men det handlar också om resurser från vår sida, säger Daniel Carlsson.