Från och med i tisdags har Medborgarservice i kommunhuset fått ännu en uppgift – nämligen att besvara samtal till Räddningstjänsten Östra Götalands (RTÖG) efter att man gjort ett samarbetsavtal med RTÖG. Sedan tidigare har man också hand om växeln för Valdemarsviks samt Söderköpings kommuner.
Det här innebär lite nya arbetsuppgifter för personalen.
– Det är väldigt roligt, vi får lite andra frågor så det är utvecklande, säger Caroline Starkås, arbetsledare på Medborgarservice.
– Sedan handlar det ofta om frågeställningar som många kommuninvånare ringt hit för även tidigare och då har vi hänvisat till RTÖG, nu kan vi ju koppla direkt. Då kan det handla till exempel om eldning eller sotning men även om eldningsförbud och vad som gäller.
Statistiken har visat att det handlar om ungefär 16 samtal om dagen i snitt när det gäller RTÖG. Det här bedöms heller inte leda till ökade väntetider i och med att samtalen är utspridda över dagen.
– Även om vi bara varit igång i tre dagar så känns det som att 16 samtal stämmer ungefär, bedömer Caroline Starkås som tillägger att man klarar det på den befintliga personalstyrkan.
Medborgarservice har varit igång sedan 2018 men flyttade i slutet av förra året från lokalerna i Funkishuset till kommunhuset Strömsvik. Det jobbar idag fyra personer på Medborgarservice med en total tjänstgöringsgrad på 150 procent.