Ett så kallat medborgarkontor är anpassat för offentlig service där kontaktfunktionen från olika enheter samlokaliseras. Allt för att ge besökare lättare åtkomst till information.
– Med besökare menar vi alla, från tant Anna som vill veta när vårdcentralen är öppen till företagaren från Haparanda som vill flytta hit. Om man behöver komma i kontakt med kommunen i något ärende ska man kunna vända sig till medborgarkontoret, sade Bertil Eklund (NB) i talarstolen.
– På plats ska personal förmedla frågan till den person eller instans det gäller och sedan säkerställa återkoppling. I många fall ska ett fungerande medborgarkontor ge så pass mycket information att du inte behöver gå vidare.
Medborgarkontoret ska även rymma turistbyrå och ett forum där det lokala näringslivet känner en trygg medspelare i Valdemarsviks kommun så att verksamheterna kan växa och utvecklas. Med hjälp av ett rullande schema ska tjänstemännen ha möjlighet att träffa medborgare som direkt vill ställa en för dem viktig fråga..
Bertil Eklund igen:
– Det finns egentligen ingen gräns för vad ett medborgarkontor kan arbeta med. Nu är det full fart framåt för att försöka få till satsningen. Det finns en klar politisk samsyn.