Ljuset kommer tillbaka vid infarterna

Nu är det på gång. Infarterna från E22 till Valdemarsvik och Gusum får nya gatuljus. Det Trafikverket tog bort för två år sedan ska Valdemarsviks kommun nu ersätta med ny belysning, något som kommer att kosta kommunen nästan 270 000 årligen.

Infarten i Gusum från Syntorpsrondellen där ny belysning nu är beställd.

Infarten i Gusum från Syntorpsrondellen där ny belysning nu är beställd.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Valdemarsvik2022-09-13 08:00
undefined
Kommunalrådet Jenny Elander Ek (C) berättar att kostnaderna blir en del av gatukontorets årliga driftkostnad.

– Då all gatubelysning i Valdemarsviks kommun ägs och driftas av Vattenfall genom avtal med kommunen, står ägaren för investeringen. Kostnaderna hamnar sedan på gatukontorets årliga driftkostnad, säger kommunalrådet Jenny Elander Ek (C).

Men eftersom det handlar om belysning på Trafikverkets vägar, krävs tillstånd.

– Vattenfall arbetar med tillståndsansökan.Tyvärr har det dröjt hos Trafikverket med att få besked om vilken teknisk utrustning som ska användas och det är sannolikt även lång svarstid för den regelrätta ansökan. Med andra ord vet man inget startdatum, säger hon.

undefined
Infarten i Gusum från Syntorpsrondellen där ny belysning nu är beställd.

När Trafikverket tog bort vägbelysningen var motiveringen att den inte behövdes på vägar med åtskild körbana, och gång- och cykelväg där det inte finns oskyddade trafikanter. Stolparna var dessutom otidsenliga, de viker sig till exempel inte på samma sätt vid en påkörning, som moderna belysningsstolpar.

Därför tog Valdemarsviks kommun beslutet i våras i politisk enighet att låta sätta upp och bekosta en ny belysningen för invånarnas trygghet.

I Valdemarsvik är det sträckan från Mosseborondellen till Vammarområdet, 1 370 meter. Här blir det 46 stolpar, 6-7 meter höga, för en årlig kostnad på 170 246 kronor.

I Gusum, från Syntorpsrondellen till Bruksgatans början, 770 meter, med 26 stolpar, 6-7 meter höga med 96 226 i årlig kostnad. Samtliga stolpar ska ha LED-armaturer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!