Det var i början på 2015 som regeringen plötsligt ändrade förutsättningarna för alla de skärgårdsbönder, som sköter sina transporter med egen båt. Tidigare har man fått använda lågskattat bränsle, så kallat grön-diesel. Men nu är det bara företag som kan fakturera sina transporter som får fortsätta med denna skattelättnad.
Men i skärgården förekommer det sällan att jordbrukarna använder inhyrda transporter. De kör med egen båt för att transportera djur och förnödenheter av olika slag.
– Det har blivit helt tokigt det här. Och det är ju inte så att man vill minska transporterna överhuvudtaget. Jordbrukarna kan ju anlita sin granne, som sen fakturerar. Men så ska de inte behöva göra, säger Göran Gunnarsson (C), ordförande i Skärgårdsrådet för Östergötland och Småland.
Det var ett EU-direktiv som krävde att Sverige skulle precisera vilken krets som ska ha rätt till grön-diesel och då hamnade gränsdragningen på fel ställe, tycker Skärgårdsrådet. Man vill istället att bedriva näringsverksamhet ska vara definitionen. Skärgårdsbönderna måste få en chans att överleva och då behöver de den här skattelättnaden, menar rådet.
Nu kräver rådet att reglerna för beskattningen ändras och det så fort som möjligt.
Så här säger man bland annat:
– Vi anser att den vinst staten gör på ökad bränsleskatt på näringslivet i skärgården är helt försumbar och står inte i proportion till den skada som bränsleskatten utgör för den enskilda företagaren.
Skärgårdsutvecklaren Carl Hamilton menar att det här inte bara är en fråga för jordbrukarna utan också turistnäringen berörs i högsta grad.
– En stor del av skärgårdens attraktionskraft består ju i väl hävdade värdefulla ängs- och hagmarker som vårdats av skärgårdsbonden i tusen år. Och bönder som är beroende av båten måste få samma villkor som bönder på fastlandet, menar Carl Hamilton.